my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Favourite food, tetapi.....

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...


Pasti ramai di antara kita suka makan rojak. Tak kiralah rojak mi, rojak ayam, rojak buah dan ada bermacam2 jenis lagi. Sudah tentunya bahan kuah dibuat menggunakan kacang tanah.

Kali ni aku bukan nak kongsi resepi tapi kongsi tentang makanan yang paling aku suka. Aku suka sangat mengunyah kacang dulu2nya. Kalau pergi shopping, tak sah kalau tak beli kacang Pagoda yang dalam peket tu atau sejenis lagi (lupa pulak namanya sebab dah lama aku tinggalkan kesukaan aku ni) Nak tau sebab2 aku hentikan makan kacang?

Aku pergi massage kaki kat satu spa, dia nasihatkan jangan banyak makan kacang sebab kacang ni banyak angin katanya. Membuatkan tapak kaki kita bisa-bisa. Kalau di fikirkan kembali kata2 orang tu, betul juga. Setiap kali lepas makan kacang, mesti jari2 ku sakit menyucuk2. Jari kaki je, tangan tak pulak! Tapi kadang2 aku tak peduli, sakit pun sakitlah........kalau tengok orang makan, mana boleh tahan?

Dari apa yang aku baca, sebenarnya bagus juga kacang tanah ni. Info yang aku dapat dari satu website....
http://vyanrh.wordpress.com/2009/08/03/kacang-tanah-manfaat-dan-dampaknya/(terima kasih kerana infonya)

Kacang tanah kaya dengan lemak, mengandungi protein yang tinggi, zat besi, vitamin E dan kalsium, vitamin B kompleks dan Fosforus, vitamin A dan K, lesitin, kolin dan kalsium. Kandungan protein dalam kacang tanah adalah jauh lebih tinggi dari daging, telur dan kacang soya. Mempunyai rasa yang manis dan banyak digunakan untuk membuat beraneka jenis kuih.

Kacang tanah juga dikatakan mengandungi bahan yang dapat membina ketahanan tubuh dalam mencegah beberapa penyakit. Mengambil satu oz kacang tanah lima kali seminggu dilaporkan dapat mencegah penyakit jantung. Memakan segenggam kacang tanah setiap hari terutama pesakit kencing manis dapat membantu kekurangan zat.
Kacang tanah mengandung Omega 3 yang merupakan lemak tak jenuh ganda dan Omega 9 yang merupakan lemak tak jenuh tunggal. Dalam 1 oz kacang  tanah terdapat 18 gram Omega 3 dan 17 gram Omega 9.

Kacang tanah mengandung fitosterol yang justru dapat menurunkan kadar kolesterol dan level trigliserida, dengan cara menahan penyerapan kolesterol dari makanan yang disirkulasikan dalam darah dan mengurangi penyerapan kembali kolesterol dari hati, serta tetap menjaga HDL kolesterol.
Kajian-kajian menunjukkan kacang tanah dapat sebagai penurun tekanan darah tinggi dan juga kandungan kolestrol dalam darah, berkesan untuk melegakan penyakit hemofilia atau kecenderungan mudah berdarah, penyakit keputihan dan insomnia

Namun Kacang tanah sangat dicegah pada mereka yang menghadapi penyakit jenis kanker payudara dan yang mempunyai masalah jerawat atau acne juga dinasihatkan berhenti mengkonsumsi kacang tanah.

Setakat ni, muka ku tak mengalami jerawat kalau makan banyak mana sekali pun kacang ni tapi yang kena jerawat, biasanya che abe aku tu.......hehe.... dan semalam.....rojak kat atas tu la yang aku makan di Restoran Rezki. Rasanya rojak paling sedap kat Sabah ni, aku rasa kedai dia je......

2 ulasan:

  1. Saya suka kacang tanah goreng dengan ikan milis..pastu ratah sambil tengok tv. heheheh :D

    BalasPadam
  2. a'ah...sedap mmg sedap tapi kesannya bg akak menyusahkan pula..

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)