my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Daging Goreng Krisek

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Cuaca mendong seharian ni, rancang nak keluar pun tak jadi. Tak best jalan kalau basah2 kan? Jadi, aktiviti kami hanya tengok tv dan layan cerita2 yang ada dalam simpanan. Aku pula tercari2 resepi nak masak daging, bosan asyik masak kari je. Daging dalam peti dah lama aku keluarkan pagi2.

Akhirnya aku jumpa resepi dalam Saji Online (kredit to Saji kerana resepi yang sedap ini)

Kita share resepi ni kat sini. Daging yang aku masak ni tak letak bunga lawang dan cengkih (saje taknak letak).


Bahan2 di perlukan:

600 gm daging batang pinang (dipotong nipis)
1/2 biji kelapa utk kerisik (aku guna yang beli je)
1 senduk sos tomato
1/2 senduk kicap cair
1 sudu besar gula
1 cwn santan
1/4 cwn air asam jawa
4 kuntum bunga cengki - tumbuk halus
2 kuntum bunga lawang - tumbuk halus
Garam
Bawang goreng dan kacang pis utk hiasan.

Bahan menumis:
5 ulas bawang merah - dimayang
3 ulas bawang putih - dimayang
2 cm halia - dimayang
2 tangkai daun kari (yg ni aku takde, biasa la rumah macam rumah aku mana ada tanah nak tanam?)

Bahan kisar:
(Di goreng dulu dengan sedikit minyak)
15 tangkai cili kering (aku tak letak banyak sebab anak tak suka pedas)
10 ulas bawang merah
2 cm halia

Cara menyediakannya:

Gaulkan daging dengan bahan2 kisar, bunga lawang, cengkih yang ditumbuk halus tadi, sos tomato, kicap cair, gula, garam, kerisik dan air asam jawa. Kacau hingga rata dan perap selama sejam.

Panaskan minyak dan masukkan bahan menumis tadi, bila naik baunya, masukkan daging dan masak dengan api yang perlahan hingga daging empuk.

Kemudian masuk santan dan kacau rata.

Bila kuah pekat, taburkan bawang goreng dan kacang pis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)