my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Takut!!

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Pejam celik dah nak masuk bulan Mac, tak terasa masa berlalu begitu pantas. Umur makin meningkat, makin tua, makin berkedut, makin pelupa.......dan makin naik berat badan ni......

Anak bujang aku tu makin membesar. 6hb Mac ni cukup 9 tahun umur dia. Tapi aku belum nampak lagi kematangannya dalam diri dia. Lebih2 lagi masa tidur malam. Asyik nak berkepit dengan ibu ayah dia. Dah la katil kat rumah ni jenis queen size.

Sejak balik dari Tawau hari tu, aku paksa dia tidur sorang dalam bilik. Mula2 tu dia bantah tapi aku buat tak reti je, aku cakap malu dengan anak orang lain yang boleh tidur sendiri. Aku pasangkan lampu tidur dan radio dari handphone ku. Makan masa juga dia nak lena. Malam pertama ayah dia teman. Esok lusa aku buat seperti malam pertama walaupun dia masih keberatan. Kejap2 aku jengok ke bilik dia. Elok je tidur sampai ke pagi.

Esoknya dia tanya, malam tadi Aziz tidur sorang ke? tak....ayah temankan....(sedangkan ayah dia teman malam pertama je) Kiranya seminggu ni dia berjaya tidur sendirian. Lepas ni aku kena belikan radio kecil untuk dia elak rasa takut dalam bilik.



Satu perubahan yang baik. Lepas ni nak cari jalan bagaimana nak hilangkan rasa takut dia terhadap lipas, ulat gonggok dan seumpamanya. Kat rumah aku ni pula, banyak betul ulat gonggok. Aku sendiri hari2 menjerit dek terkejut. Di sebabkan takde siapa2 kat rumah, terpaksa aku settlekan sendiri. Biasanya aku spray dengan sheltox.

Agaknya dia ni menurun aku kot. Aku ni pantang jumpa binatang macam tu, menggigil tangan ni. Kalau siang sayur dan jumpa cacing dalam tu (nak2 kobis)......memang tercampak la pisau dari tangan. Baik pacat, ulat bulu, ulat sampah, lintah dan sebagainya......memang tak aah!! Tak turun ke tanah le jawabnya.

Aku suka aktiviti jungle tracking (dulu2 selalu turun bukit naik bukit, maklum le....spring lutut ok lagi) Suka snorkling walau tak tau berenang tapi aku takut dengan karang laut. Kalau berkayak dengan member, aku elakkan melalui karang2 dibawah tu......

Pernah satu ketika aku dan kawan2 ke kaki Gunung Ledang, mandi manda kat sana....lepas tu aku taknak join mereka naik lebih tinggi. Aku turun jalan kaki kebawah sorang2, ingatkan berani, terserempak dengan lipan, aku rasa paling besar yang pernah aku jumpa. Terserempak dengan semut yang bontot dia hitam tu......huhu...siap patah balik naik atas.

Aku rasa, akulah manusia paling teruk bila perasaan takut ni sentiasa ada dalam diri. Kekadang rasa malu bila suami tegur......macam tu pun takut? Kalau anjing, lagi la aku takut. Sedangkan masa kat kampung dulu2, arwah tok angkat ku ada bela anjing untuk jaga lembu2 dia. Mungkin aku mudah terpengaruh dengan bacaan di suratkhabar atau mana2 media dengan kisah yang menakutkan tentang anjing ni.

Bagaimana nak mengatasinya ye? Adakah kerana aku anak manja yang tak biasa dengan dunia luar yang lasak? Itu tak mengapalah sebab aku sorang perempuan. Bagaimana pula dengan anak lelaki ku? Akan berterusankah dengan sikap takutnya yang merungsingkan kami berdua?

2 ulasan:

  1. dulu penakut gak dgn itu dan ini..sekarang ni dah berani sebab mungkin usaha mematangkan kita.

    oo pasal follow tu akak tak taulah kenapa jadi cam tu..tapi cubalah lagi yer

    BalasPadam
  2. kak Ina...rasanya sampai bila pun tak berjaya nak mengatasi rasa takut ni.

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)