my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Cili/lada Jeruk

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Dulu masa belum kahwin, pb suka sangat makan cili jeruk. Asal makan mee atau mihun goreng, mesti nak dengan lada jeruk. Buat tak pandai, makan pandai.......kata mak. Walaupun pb suka tapi pb tak pernah berminat nak ambil tau macamana buat lada jeruk.

Pb mula pandai buat lada jeruk bila emak suruh potong lada hijau banyak2 (masa ni selalu tolong emak kat restoran) Kerja potong lada memang pb suka sangat sebab lada hijau kan segar.

Lepas tu mak suruh rendam dalam air panas yang baru mendidih. Tak boleh lama2 nanti lada jadi hitam/gelap, tak cantik. Lepas tu toskan lada guna tapis. Masuk dalam bekas/botol, letakkan beberapa sudu gula pasir dan curahkan cuka secukupnya. Senang je kan?






 Kalau cili padi pb jarang buat jeruk, tak tahan woooo.......

4 ulasan:

  1. kalau cili padi jeruk mmg meletop kan pb...terangkat beb....hihihihi

    BalasPadam
  2. ermm... sy pun suka cili jeruk nie... kalau makan cha kue teow n sup, fuhhh... sedapnyer.... meletuppp....

    BalasPadam
  3. @Liza:
    huhu...tak sanggup menanggung kepedasan.

    BalasPadam
  4. @Pn. Sheila:
    a'ah kan? char kue teow mesti ada ni...

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)