my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Jangan perlekeh nasib orang lain

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Bagaimana kita menilai diri seseorang? Adakah dengan memandang pada rupa? Menafsir dirinya baik atau tidak dari penampilan? Memuji kerana jawatan yang disandang? Kerana pangkat sebagai Dato', Yang Berhormat, Ustaz, Menteri dan sebagainya?

Bagaimana pula pandangan kita terhadap orang biasa-biasa yang berkerja sebagai kerani, guru, tukang sapu, pembantu rumah, surirumah dan seumpamanya? Adakah kita tahu mereka-mereka yang tidak berkerjaya dan terpelajar ini juga ada perasaan ingin menjadi seperti mereka yang hidup senang, gaji besar, kereta besar dan rumah banglo?

Kita tidak tahu mengapa mereka tidak dapat mengecapi itu semua. Tak semua orang bernasib baik, dikurniakan keluarga yang sempurna. Ada tu kena jaga adik2 yang kecil terutama anak perempuan sulong. Kena jual kuih, jual ikan, tolong mak bapak menoreh.

Nasib seseorang kita tidak tahu kerana itulah takdir hidupnya yang telah tertulis. Siapa kita untuk menentang ketentuan Allah?

nota pb: tak suka menilai dan dinilai....

16 ulasan:

  1. Kak,

    Sy bersyukur bila hidup dlm keadaan kekangan duit yg terhad mcm nie. Sekurang2nya, sy dpt belajar erti sbr, berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dgn org lain, tidak ada hasrat utk menunjuk-nunjuk dan angkuh dan bersyukur apa yg ada.

    Walau hakikat, kdg2 kita seronok tgk kemewahan org lain tp bila di pk kan...apalah gunanya klu semuanya hny sementara?

    Biarlah sy sederhana...

    Terima kasih kak sbb entri motivasi mcm nie.

    BalasPadam
  2. betul tue...jangan menilai orang sebelah mata....

    BalasPadam
  3. Salam zana...kadang2 org yg kita nmpk ssh ni la yg bahagia sebenarnya...arwah ma selalu pesan setiap org ada kelebihan dan ada kekurangan, jadi sentiasalah bersyukur dgn apa yg kita ada....

    BalasPadam
  4. Walau siapa kita mesti ada keistimewaan yg Allah beri. Dunia hari ini yg duduk tinggi tapi tidak mendapat rahmat dah maghfirah rugi berbanding mereka yg duduk dibawah tapi sentiasa mendapat limpahan rahmat kerana bahagia dia dunia & akhirat...

    BalasPadam
  5. setiap manusia ada kelebihan dan keburukan....

    BalasPadam
  6. Salam kak..betul tu kak....intan sokong..kak, follow blog http://diarihatiku247.blogspot.com/intan juga ya..:)

    BalasPadam
  7. Wah kak.. terlalu mendalam tu. ;) I likee.

    Miss Mirror paling tak suka pd org yg memperlekehkan org lain especially look down pd surirumah.. mmg pantang sama sekali dan pasti Miss Mirror akan say "good bye" terus, takde notis2. Hehe.

    BalasPadam
  8. hidup dengan alakad jek...pun bahagia..

    BalasPadam
  9. @Fara:

    akak tak berniat nak singgung sesiapa, sekadar menyindir setengah pihak yg memandang rendah org seperti akak (contohnya) maaf kalau ada yg terasa.

    BalasPadam
  10. @Cik Rose Cute:
    kan? kena tengok dua2 biji mata..hehe..

    BalasPadam
  11. @Liza:
    wslm Liza...bahagia tidak semestinya dgn harta kekayaan dan bersyukur itu penting utk menenangkan jiwa.

    BalasPadam
  12. @Nizam Ijam:
    kelebihan itulah yg org tak perasan malah yg buruk itu lebih di war2kan.

    BalasPadam
  13. @Miss Mirror:
    mendalam ke? org sebegini kdg2 bermuka2 depan kita, terutama kalau dikalangan keluarga sendiri.

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)