my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Selamat Hari Raya Aidil Adha

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Untuk teman-teman blogger, pb ucapkan selamat menyambut hari raya Aidil Adha (esok). Bagi yang pulang ke kampong halaman masing2, selamat pulang dan berhati2 dijalan raya. Pasti sesak kan? terutama mereka yang menghala ke pantai timur.

Pada keluarga pb di semenanjung, emak yang beraya di Johor kali ni, harap bergembira disamping keluarga sebelah sana. Rasanya ini kali pertama emak beraya jauh dari anak-anak dan cucu-cucunya. Mudah2an emak pulang nanti dalam keadaan penuh ceria. Biasalah, orang dah berusia ni kekadang cepat tersinggung dengan kerenah anak dan cucu. Kita pun pasti mengalaminya nanti.

Berdasarkan sebuah hadis (terjemahan) yang telah diriwayatkan oleh Imam Tirmizi dan Al-Hakim yang bermaksud: "Tiada dibuat oleh anak Adam pada Hari Raya Adha akan sesuatu amal yang lebih disukai Allah daripada menumpahkan darah (menyembelih korban). Bahawa korban itu datang pada hari kiamat dengan tanduk-tanduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya. Sesungguhnya darah korban itu mengambil tempat yang mulia di sisi Allah sebelum darah itu tumpah ke bumi, maka hendaklah kamu buat korban itu dengan hati yang bersih."

2 ulasan:

  1. salam zana...salam aidiladha utk Zana n family...

    BalasPadam
  2. wslm Liza, slmt hari raya juga dr zana sekeluarga.

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)