my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

The Impossible

Kakpb lupa nak update cerita The Impossible...layan anak bujang kakpb masa cuti chinese new year lepas. Takkan ibu dengan ayah je menonton, kesian pula kat dia. Beberapa hari cuti dia dihabiskan kat rumah opahnya. Bila dapat sehari bersama, kami plan tengok wayang dan makan-makan. Itu saja yang dapat kami penuhi. Nak cuti jauh-jauh sekitar Sabah ni kena fikir sepuluh kali, samada sanggup tak encik suami memandu berjam-jam samada ke Kudat, Labuan atau kemana2. Fikir2 balik, bagus lepak di rumah saja.

Kisah benar tsunami yang berlaku beberapa tahun dahulu di filemkan. Tentang Doktor Maria, suaminya Henry dan tiga orang anak mereka yang terpisah ketika tsunami melanda. Ketika itu mereka bercuti sempena Krismas di sebuah pulau di Thailand. Bayangkan......laut yang terbentang luas tiba2 menerjah ke pantai, menghentam cermin hotel, pokok2 tumbang dan sebagainya. Nasib baik dalam cerita tu mereka pandai berenang. Walau dihanyutkan air deras, masih kuat semangat berpaut pada apa saja yang lalu depan mata.

Masa tengok cerita ni, kakpb membayangkan kakpb berada pada situasi mereka. Macam mana la nak berenang? Masuk dalam air paras dada pun dah menggelabah, itu dalam swimming pool. Belum lagi dalam paya ke.....dalam sungai ke...pengsan!!

Kisah mereka ni yang terpisah 5 beranak, amat mengharukan. Air mata bergenang, sebak sepanjang masa. Tengok anak-anak kecil yang ketakutan, buat kakpb risau seandainya berlaku dalam keluarga kami. Apa2 pun yang berlaku telah di takdirkan. Sebagai hambaNya, kita hanya mampu merancang dan berdoa moga di jauhkan dari segala bencana. Ajal maut ketentuanNya.

Kisah benar mereka yang di filemkan ini memang jika di fikirkan kembali, memandang pada kejadian tsunami itu, seolah mustahil mereka dapat jumpa semula. Tapi....itulah yang berlaku. Di penghujung cerita mereka bersatu setelah mengalami keperitan, kesedihan, dugaan dan sebagainya. Senang cerita....tengok sendirilah.


1 ulasan:

  1. Sy tgk preview cite ni, mcm best je kak. Tp, bile thnlah sy dpt tgk...mmm...

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)