my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Solok Cili Benggala kukus

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Apa kata kita lupakan dulu pasal raya. Pb nak update pasal masakan la pulak. Dalam pada demam semalam, pb sempat juga ke pasar filipine, cari sayur dan cili. Peti ais dah kosong sejak cuti hari tu. Walaupun rumah masih tonggang langgang, pb biarkan je........nanti kalau ada orang nak datang, barulah kelam kabut mengemas.


Pb suka sangat lada benggala ni, mesti ada dalam peti. Kekadang pb potong2 campur dengan salad, letak mayonis. Makan begitu je. Dah lama tak buat solok. Tengok dalam buku Rasa, ada resipinya tapi pb tak ikut macam dalam tu.

Resipi asalnya....
4 biji cili benggala

Bahan solok:-
300 gm isi ikan (dikisar halus)
300 gm isi udang (dikisar halus)
80 gm tepung jagung
1 biji telur
garam

Resipi Pb pula......

3 ekor isi ikan yang sedang(ditumbuk)
7-8 ekor udang buang kulit (ditumbuk)
Tepung jagung secukupnya
bawang merah dan bawang putih (tubuk)
sedikit serbuk lada hitam
garam
1 biji telur

Cara-caranya:

Isi ikan dan isi udang digaul bersama dengan bawang merah, bawang putih, serbuk lada hitam, garam.
Masukkan telur dan gaul rata.
Masukkan tepung jagung sedikit2 hingga adunan pekat.
Sumbatkan adunan kedalam cili benggala dan kukus selama 15-20 minit.



2 ulasan:

  1. Salam..Selamat hari raya!!.syiannya demam yer..jgn lupa mkn ubat yer.

    BalasPadam
  2. wslm Atie....dah ok dah ni, berkat doa semua org agaknya.

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)