my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Asam Pedas Ikan Tenggiri

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Ini atas permintaan sorang rakan hubby yang suka masak memasak. Malam tadi dia datang rumah dan pb hidangkan makan malam yang simple, asam pedas ikan baulu, sayur sawi goreng ikan masin dan telur dadar. Datang tak di rancang, jadi masak pun apa yang ada je......

Bagaimanapun pb tayang kat sini asam pedas ikan tenggiri yang pb masak sebelum puasa dulu. Ingat malas nak kongsi kat sini sebab bagi pb masakan asam pedas ni biasa2 je. Orang tengok tajuk pun, malas nak baca resipinya sebab ramai yang dah tau. Cuma teman hubby ni lelaki, jadi kena bagi detail sikit cara2 memasaknya.

Resipi ni pb masak main ikut suka je, takde sukatan yang sebenarnya. Kalau nak masak banyak, kenalah pandai2 bajet bawang dan cili tu ye.......

ASAM PEDAS IKAN TENGGIRI

Cili kering (kisar) biasa pb campur cili yang pedas dengan tak pedas (yg lebar2 tu)
Cili hidup 5 atau 6 batang (kisar)
Belacan
Bawang merah besar (kisar)
Kunyit
Air asam jawa secukupnya
Gula
Garam

Cara membuatnya:

Mesin cili kering dan cili hidup bersama belacan.
Tumis cili dan masukkan bawang yang di mesin.
Masukkan kunyit sedikit.
Tumis agak lama sedikit, biar betul2 masak.
Kemudian masukkan air asam jawa. Kena pandai2 agak supaya tidak terlalu cair asam pedas tu.
Masukkan ikan atau suka daun kesom boleh juga letakkan.
Masukkan gula dan garam.


Sorry, gambar tak berapa menarik sebab masa ni pb sibuk sangat. Ada orang tempah untuk kenduri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)