my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Dia kanser, aku 'cyst'

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Malam ni aku ditinggal dua beranak sebab hubby keluar main bowling. Ish...iye ke main bowling? Tak dengar pun dari balik sekolah ada game malam ni, tetiba kawan dia ajak keluar nak belanja. Betul ke awak ni? Aku tanya dalam gurauan. Iye la.....ada orang belanja sebab nak pindah sekolah. Ok la.....selamat bergumbira ku ucapkan pada hubby ku.

Tadi mata ku ngantok sangat, apa taknya? Pukul 4.30 pagi mata ku dah terjegil tak boleh sambung tidur. Fikir nak buat sarapan untuk anak nak ke sekolah. Gitulah orang perempuan, surirumah pulak tu........

Semalam aku tengok tv rancangan Anita Sarawak (dah lama rancangan tu). Saje layan sebab dah takde cerita menarik petang tu. Astro kat rumah ni cuma pakej mini dan sport je. Apa yang aku nak sentuh ni bukan pasal astro aku tu. Tapi tentang professor perempuan tu yang mengidap kanser payudara. Sebak aku lihat ketika dia cerita tentang kematian adiknya yang penghidap kanser juga.

Kata professor tu dia seorang yang sihat, selalu bersenam dan jaga pemakanannya. Kenapa dia yang disahkan mengidap kanser. Mulanya ada ketulan dipayudara tapi tak sakit. Bila dia pergi buat mamogram, doktor sahkan dan ketika itu dia rasa dunia ni gelap gelita, nak turun dari katil pun tak nampak kasut kat mana.

Aku teringat diri ku sendiri yang dulu memang ada 'cyst' (benjolan) di bahgian bawah lengan kiri. Pernah buat mamogram dan doktor kata jangan bimbang, cyst tak sama dengan cancer. Sebenarnya aku dulu mengidap Endometriosis dan telah pun dibedah beberapa tahun yang lalu. Seksa dibedah tu buat aku serik. Setiap bulan bertunggu tangga kat hospital Putrajaya.

Apa yang aku tahu, kata doktor 'cyst' tidak merbahaya. Walaupun begitu aku tetap bimbang dengan keberadaannya di bawah lengan ku. Setiap malam aku urut dengan losyen halia. Orang-orang tua dulu kata, kelenjar.
Sebenarnya airmata ku menitis juga ketika melihat pesakit2 seperti dalam tv meluahkan perasaan mereka seolah aku yang menderita. Sebak mereka, sebak jugalah aku. Kekadang air mata dia orang tak jatuh, air mata ku pula yang berjurai.  Hehe....aku memang sensitif, tengok Diari Af pun aku nangis.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)