my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Selamat Bercuti dan soalan jam solar pula...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Selamat bercuti kepada semua guru-guru dan mereka yang masih bersekolah atau sesiapa saja yang menghabiskan cuti tahunan di musim cuti sekolah selama dua minggu ini. Pasti ramai yang balik kampung kan? Anak ku juga merungut kerana kali ni kami tak pulang ke semenanjung. Katanya, kawan-kawan semua ada kampung, kenapa kita tak balik macam mereka?

Aku jelaskan, kalau dia nak balik sorang, ayah boleh belikan tiket. Nak ke? Dia geleng kepala. Aku jelaskan lagi, kalau balik sana, takde kawan nak main bola. Baru dia ceria sikit. Hehe......budak-budak ni kalau pasal main bola, memang dia sanggup tak jalan ke mana-mana.

Semalam (waktu malam) dia tanya ku lagi, ibu tau tak nak buat jam solar. Aku jawab dengan bangga, alah....senang je tu.....letak je jam kat tengah matahari, jadi la jam solar. Salah tu! Dah tu macamana pulak, kan jam solar kena pancaran matahari? Sebenarnya aku tahu juga sikit2 pasal solar ni........saje je nak tau jawapan dia.

Anak ku pun beri penerangan, dah macam cikgu sekolah malam pulak. Katanya, ibu ambil sekeping kadbod, letakkan ditengah cahaya matahari. Pacakkan diatasnya dengan pensil atau apa2 saje, kayu, chopstik dll. Buatkan garisan berpalang seperti jam dan bila bayang terbentuk di sebelah pensil itu, menandakan pukul berapa waktu itu. Oh gitu......(walaupun sebenarnya aku dah tau tapi ku angguk-anggukkan juga kepala seolah-olah aku baru tau)

Kanak-kanak ni kalau dia nak bercakap, kita kena layan. Kalau tak nanti dia frust, parent tak ambil tau apa yang dia pelajari dan minati. Lebih2 lagi anak ku, suka sangat tengok program TVIQ, lepas tu terus nak buat eksperimen kat dapur. Semalam dia minta garam dan ais. Kalau setakat eksperimen yang tak gunakan bahan tajam, aku biarkan saja.

Ok la......aktiviti kami cuti ni memang area rumah je. Mungkin akan pergi juga mandi manda sekitar KK. Tak kisah la dimana pun berada, kami akan cuba ceriakan hidup kami selama dua minggu ni dengan pelbagai cara yang menjimatkan perbelanjaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)