my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Pulut Panggang inti serunding daging

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Hari ni hubby ada potluck lagi.......(sejak dua menjak ni asyik potluck je, cikgu tukar sekolah, sambutan hari guru dll). Kali ni 'bertema' la pulak, tradisional katanya. Kena masak kuih atau lauk pauk tradisional. Mula-mula ingat nak masak asam pedas ikan pari. Tapi malas pulak nak ke pasar besar. Seminggu entah berapa kali aku meround kat sana, naik jemu pun ada. Ikan takde juga yang murah. Aku rasa ikan yang boleh tahan murah adalah ikan kerisi dan kembung mata besar. Udang, sotong harga maintain je...

Panjang pulak membebel ye? Nak kongsi gambar aku buat pulut panggang tadi. Ni resipi sendiri-sendiri ye! Sempat talipon kakak tanya nak masak pulut guna santan ke tak......hehe....tak konfiden nak buat tu sebab dah lama tak buat.

Pulut Panggang dalam 500 gm kot. Aku  lupa nak timbang tadi. Lebih kurang muat dalam loyang ukuran 8 inci. Rendam dulu. Satu setengah cawan santan dan kukus bersama pulut. Letak sedikit garam.
Kalau ada adik2 yang tak kenal rupa pulut, tu la dia........tak mungkin tak kenal kan? tapi ada juga aku rasa yang tak tau beza beras pulut dengan beras biasa. Iyelah, kalau tak pernah kedapur, mana nak kenal kan?


Ni pula serunding daging yang kami beli ketika di Kelantan dulu. Walaupun dah berbulan, masih elok. Serunding ni sedap dimakan dengan nasi impit atau pulut. Disebabkan ada banyak, aku tak buat la inti kelapa untuk pulut panggang. Baik guna mana yang ada ni, tak la membazir.

 Bab mengisi pulut dalam daun pisang ni yang aku tak suka. Leceh......tu yang jarang nak buat.



Dah siap balut daun dan bakar atas kuali leper. Haaa.....masa ni boleh tinggal2, kejap pergi kat komputer, kejap pergi layan tv........hehe.....yang ni jangan tiru ye, perangai tak elok kalau buat kerja dapur sambil layan tv boleh mengundang bahaya. Silap-silap kuih tu hitam legam dek lupa.

Dah siap sepinggan penuh (gambar tu tak cukup penuh) untuk dibawa kesekolah. Harap-harap cikgu semua suka.



nota aku: seksanya hari ni nak upload gambar!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)