my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Grilled Steak & Mashed Potato....omputeh la pulak!!

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Nak makan style omputih plak la! Asyik nasi....bosan tau.....seminggu ada 7 hari, direct makan nasi. Mana boleh tahan kan?
Semalam aku, konon2nya nak makan steak tapi yang ada dalam simpanan ku cuma daging sekilo. Aku tak tau orang buat steak tu guna daging apa. Aku belasah je daging yang biasa ku beli kat pasar tu. Tapi ni bukan daging sejuk beku, ni fresh punya.

Cara potong pun main hentam je. Takde la aku habiskan sekilo tu, potong dalam 4-5 keping. Daging aku perap semalaman (rasanya lebih semalaman, petang Selasa hingga ke petang Rabu). Resepi asal aku ambil dari blog...Potretkasih

GRILLED STEAK
4 keping daging steak
4 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos cili/tomato
1 sudu makan lada hitam (tumbuk)
2 ulas bawang putih

Semua bahan di lumur pada daging dan simpan semalaman (perap)
Letakkan minyak zaiton semasa di bakar (kebetulan memang ada minyak zaiton kat rumah, lebih sedap dari minyak biasa)
Serius, aku punya daging memang tak menarik.......tapi dek keinginan mencuba, teruskan juga walau ada 'liat-liat' sedikit. Bagaimanapun aku masak, orang berdua tu makan je, tak banyak kerenah. Senang nak jaga mereka ni.......


Kat gambar atas tu ada kentang putar kan? Itu pun aku ambil resepi dari Potret Kasih juga. Anak ku kata, macam pernah makan kat Kenny Rogers la ibu.......wah....bangga ni kalau dapat pujian dari anak dan suami. Anak ku kata lagi, sebab cakap macam tu, nak bagi semangat kat ibu! hehe....terima kasih anak ku!

MASHED POTATO

2 biji kentang di rebus
1 sudu besar butter
1/2 cawan susu cair
Lada sulah dan garam

Caranya: campurkan semua bahan dan panaskan atas api kecil. Sebenarnya susu cair kat rumah ada sikit, malas nak buka yang lain, aku tambah dengan susu pekat dan sedikit air. Kacau rata.
Resipi ni aku lupa nak copy paste dari blog Potret Kasih, tapi takpe la.......sama kot cara dia dengan yang aku buat tu.


Bagus ni untuk orang yang nak diet, tapi kalau perut aku memang tak boleh la.......kejap2 nak makan, kejap2 nak ke dapur.....camne tu?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)