my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Pie Inti Kentang dan daging

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Minta maaf la pada mereka yang datang ke blog aku ni tadi. Baru aku perasan rupanya entry pulut panggang tadi ada gambar yang tak dibuang. Itu la.....nak cepat punya pasal. Broadband pun kejap ok, kejap putus. Sakit hati nak upload gambar.

Malam ni aku sempat buat pie inti kentang dan daging. Buat pun nak cepat, rasa tak sedap badan pula. Resipi asalnya dari Bro Rozzan tapi banyak bahan yang aku takde, malas nak fikir, buat je la.........bukan sape yang nak makan, sendiri makan!

Untuk intinya:

2 biji kentang potong dadu dan rebus
1 batang carrot potong dadu dan rebua
Daging di cincang/potong kecil-kecil (ni aku rebus dulu)
1 biji bawang besar potong dadu
Lada hitam/lada putih
Gula dan garam
1 1/2 sudu makan tepung jagung larutkan dengan sedikit air
Minyak untuk menumis

Tumiskan bawang dan masukkan kentang, carrot, daging, lada hitam, garam dan gula.
Kemudian setelah rata, masukkan air tepung jagung tadi. (Bro Rozzan letak cendawan dlm tin, kacang peas dan macam2 lagi sayur)

Pastrinya aku gunakan resipi cheese tart. Tak taulah kena ke tak tapi hubby ku makan respon dia 'ok'. Baru letak sebiji dalam pinggan untuk di foto, dah lesap kena kebas sidia.

Testing bakar sebiji dulu. Baru lepas snap gambar, dah kena ngap!!

Masih berasap lagi, tak kira........nak makan jugak.....


Aku guna acuan ni, janji boleh bakar dan boleh keluar dari mangkuknya dengan tak pecah langsung. Tak cantik kan? Nak cepat tadi sebab aku tak suka duduk kat dapur malam-malam. Cuaca panas sangat. Dah mandi pun serupa tak mandi......


Ok la, maaf kalau resipi tak menarik hati. Apa yang penting hajat dah tercapai walaupun tak sempurna macam kawan-kawan blogger yang terror memasak. Aku cuma surirumah biasa yang tak pernah berkursus masakan dimana-mana. Hanya dengan minat dan kesungguhan yang aku ada. Setakat ni alhamdulillah, semua yang ku buat agak memuaskan hati. Di sokong pula oleh suami yang di kasihi.

3 ulasan:

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)