my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Suami ku seorang GURU

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Terlebih dulu aku nak ucapkan Selamat Hari Guru kepada semua guru-guru di Malaysia ni. Biasalah kan........mesti banyak sekolah buat persembahan sempena hari guru dan cikgu-cikgu pula berbungkus-bungkus dapat hadiah.

Semenjak hubby ku pindah sekolah di Sabah ni, dah takde hadiah seperti dulu. Sebabnya anak-anak murid dia sekarang ni boleh dikatakan kurang berkemampuan. Tak kisah la......aku tau, dia tak mengharapkan apa-apa dari anak-anak muridnya.

Cuma dia selalu cerita pada ku, dia gembira dengan perubahan yang berlaku pada anak muridnya. Kalau dulu mereka yang perempuan tak pakai tudung, sekarang dah ramai pakai. Hubby ku pula memang suka dengan budak-budak. Pernah dia minta tudung ku yang masih elok untuk diberi pada seorang anak muridnya yang hanya memakai topi kesekolah. Aku tanya kenapa dia pakai topi? Rupanya rambutnya sikit sangat, hampir botak. Jadi hubby cadangkan dia pakai tudung agar nampak lebih manis tapi agaknya dia tak mampu nak beli. Kesian kan?

Terbaru ni hubby kata, anak-anak murid dia selalu ajak sembahyang di surau. Mereka selalu sembahyang bersama masa zohor dan asar. Masalahnya kata hubby ku, lepas sembahyang tu........kejap-kejap anak murid datang jumpa dia, ajak sembahyang lagi. Awak dah sembahyang tadi kan? hehehe......sengih je bila hubby ku tegur.

Bagusnya mereka tu kata hubby ku, suka bertanya soal-soal agama seperti ambil air sembahyang dan lain2. Bersungguh-sungguh nak belajar yang buat hubby ku respect sangat bebudak tu. Mungkin di rumah kurang perhatian dalam soal ni.

Walaupun hubby ku garang dengan anak murid, mereka tetap suka dan sayangkan dia. Sebab dia akan garang dan tegas masa mengajar. Tapi diluar dari masa tu, dia suka melayan budak-budak dan perihatin dengan pembelajaran mereka. Kalau tengok beg sekolah anak murid dia koyak, balik rumah je dia cari beg anak dia yang masih elok untuk disedekahkan pada budak tu. Masalahnya yang lain pula cemburu.

Pernah sekali kami berikan baju-baju melayu yang anak ku tak boleh pakai pada seorang anak murid dia. Baju-baju tu memang nampak baru sebab anak ku ni kalau baju tempah, memang dua tiga bulan je boleh pakai. Lepas tu........tengok je la tergantong dalam almari! Bila sorang dapat baju tu.........yang lain pun nak juga. Jadi, lepas ni kalau nak bagi tak boleh tunjuk depan mereka. Kesian pula yang lain-lain tu.......

Walaupun hubby ku seronok dengan tugas sebagai guru, ada juga yang buat dia angin. Lebih-lebih lagi dengan keadaan sekolah yang agak daif, takde letrik, lantai berlubang dan bermacam-macam lagi. Baru-baru ni aku dengar ada 'menteri' datang. Kalau dah tengok dengan mata kepala sendiri tapi masih takde perubahan, tak taulah apa nak jadi. Baik letak jawatan dan jadi cikgu macam laki aku!!

nota aku: opppsss....i'm sorry!!

8 ulasan:

  1. perkataan guru tuh terlalu universal... bg saya semua org adalah guru, setiap hari kita belajar...jadi selamat hari guru utk semua...

    BalasPadam
  2. selamat hari guru kat hubby akak tuh


    jom baca dan komen Aku seorang Guru Pelatih.


    hehehe.. moga die berjaya mendidik anak2 murid nya shingga berjaya

    BalasPadam
  3. hehehe... sje je.. sy punya ni kdg2 mmg ade org baca..tp auto~ huhuhu

    BalasPadam
  4. Nadia, terima kasih...akak ni guru kat rmh je..hehe..

    BalasPadam
  5. Shah...akak dah komen kt blog awak, takpe...sesaje pun tak kisah.

    BalasPadam
  6. Selamat Hari Guru 2011....buat suami anda juga..

    singgah ziarah dari PCL agak kelewatan mengucapkannya.

    BalasPadam
  7. P@kcikLie...hari guru, hari-hari pun takpe.

    BalasPadam
  8. Susah nak cari guru macam ni sekarang ni

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)