my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Kuah Kacang (untuk rojak)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Selamat tengahari semua, aku tak sempat nak update panjang-panjang ni. Ada kerja tak selesai. Buat kuah rojak ni dah dua kali tapi baru ni dapat upload gambar.

Akhir-akhir ni anak ku suka makan kuah rojak ni dengan mee. Dia suka makan macam tu je, sayur-sayur jangan harap nak makan. Melainkan kalau di blend, agaknya boleh telan kot. Kalau nampak potongan bawang pun dia tak makan, tu yang jadi masalah ku bila memasak.

Kuah Kacang ni hanya untuk makan dengan rojak, kalau makan dengan nasi impit aku tak letak keledek atau kentang.


Resipinya ikut suka ku sendiri......
Cili kering di mesin (guna dalam 2 sudu makan)
Bawang merah (mesin dlm 3/4 biji)
Bawang putih (seulas dua)
Kentang rebus (sebiji pun dah banyak kalau nak buat semangkok)
Kacang tanah yang dibuang kulit di mesin dengan air asam jawa bersama kentang yang telah di lecek.
Aku tak guna keledek sebab kat rumah ni jarang ada stok keledek berbanding dengan kentang. Tapi sedap tetap sedap!
Akhir sekali masukkan gula dan garam ikut sesedap rasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)