my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Ucapkan Terima Kasih

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

~~ terima kasih ibu ~~

Lama tak dengar ucapan tu dari mulut anak ku. Teringat masa dia kecil dulu (masa baru pandai cakap), ucapan terima kasih tak pernah lekang dari mulutnya. Bila dapat apa-apa dari ku samada gula-gula, keropok dan lain-lain kesukaan dia, wajib dia ucapkan 'terima kasih ibu'.

Sekalipun nak tidur malam, selepas dapat botol susunya, dia pasti cakap terima kasih. Tapi.......aku dah jarang dengar ucapan tu semenjak dia sekolah rendah. Kalau ucap pun, hampir tidak ku dengari.

Kadang kala rasa terkilan juga. Perkara yang telah kita ajar dari kecil, salam dengan orang lebih tua kena cium tangan. Ucapkan terima kasih jika mendapat pemberian dari sesiapa. Baca doa nak masuk tandas, tengok cermin, doa naik kenderaan dan sebagainya. Kecewa sekiranya tidak di praktik setiap hari.

Tapi dia masih kanak-kanak lagi. Sedangkan orang yang lebih tua pun tak ingat, apa lagi budak-budak yang masih belum baligh, betul tak?

Untuk pengajaran pada anak ku, kami berdua pasti akan tunjukkan contoh yang baik. Contohnya jika aku masak sedap-sedap, hubby akan ucapkan terima kasih depan dia dan aku pastinya berbangga. Jika ku hidangkan air segelas, dia ucap terima kasih juga........alhamdulillah....suami yang baik tu....hehe...

Bagaimanapun ada juga silap kami sana sini. Maklum lah......kita manusia takde yang sempurna. Setiap kesalahan perlukan pembetulan. Nak membetulkan tu bukannya lama sebenarnya. Kena buang rasa ego dalam diri, akui kesilapan dan muhasabah diri bila perlu.

Jadi, aku cadangkan kita muhasabah diri kita dan mulakan dengan ucapan terima kasih bermula hari ini.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)