my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Murtabak daging/ayam

Salam sejahtera.

Selamat bercuti untuk adik2, anak2 dan cikgu sekolah semua. Saat-saat paling ibu2 suka, inilah masanya nak rehat dari menggosok, basuh kasut, sarapan pagi pun takde la terkejar2 sangat.

Pagi ni pb rajin yang amat. Buat murtabak ayam dan daging. Resipi pb dah mark dua tiga hari lepas. Adunan pun dah uli semalam. Ikut macam sifu2 kita tu.....perap semalaman, pasti (insyaallah) lembut kulit murtabak. Hubby puji-puji.......lebih sedap dari kat kedai. Area rumah kami ni susah nak jumpa kedai jual murtabak yang betul2 terangkat la kalau makannya.

Mula2 pb jumpa kat rumah CK, lepas tu pergi pulak ke rumah YATIE Memories dan inilah hasilnya. Cuma cara masak inti tu pb ubah sikit. Mana yang inti ayam untuk anak bujang, pb letak ayam dengan telor je. Inti daging untuk kami, pb campurkan dengan sayur kobis dan carrot. Minta izin copy paste dari blog Yatie ye....

Resepi Roti Canai- (Kulit Murtabak)
sumber dari Yatie dan Ros Jintanmanis
  • 4 cawan tepung gandum
  • 1 biji telur
  • 1 sudu besar susu pekat manis
  • 2 sudu besar marjerin
  • air+ garam ( agak-agak dlm 1 1/2 cwn)
  1. Cara utk buat kulit murtabak sama macam buat roti canai.
  2. Campur semua bahan untuk kulit murtabak dan uli hinga tidak melekat pada tangan, bila curah air yang di campur garam masukkan sedikit demi sedikit, masa ni kena pandai agak-agak ye.
  3. Uli hingga doh hingga lembut dan licin. Biarkan dlm 10 minit dan uli lagi.
  4. Bulat-bulatkan dan sapu sedikit marjerin supaya doh tak melekat antara satu sama lain, perap lah lebih kurang 2, 3 jam, nak lagi sedap biarkan semalaman.(saya perap semalaman)


BAHAN2 UTK INTI MURTABAK: (Joayee@myresipi.com)
  • 300g mince meat
  • 2 bawang besar-potong dadu
  • 3 bawang putih-potong dadu
  • 4 sb rempah kari
  • garam+gula secukup rasa
  • sayur kobis dan carrot (pb tambah sendiri)
**1 bawang-potong nipis2
**6 biji telur-atau secukupnya
  1. Tumis bawang besar, bawang putih yg di dadu. Masukkan mince meat dan rempah kari. Masukkan garam dan gula, masak hingga kering. Setelah siap, matikan api dan sejukkan.
  2. Bila daging sudah suam, campurkan bahan **. kacau hingga sebati.
  3. Kibarkan doh roti ( sapu minyak sedikit) atau tarik nipis2, masukkan sedikit inti, lipat dan tutup balik.
  4. Goreng dgn api perlahan hingga masak.
  5. Setelah siap, bolehlah di hidangkan bersama kuah bawang merah.
* kalau nak makan dengan kuah bawang tu, boleh la tengok kat blog mereka ye, pb tak buat sebab pb makan dengan kuah kari ayam.



Tak rugi cuba resipi ni sebab kulit dia lembut sangat. Biasa kalau kita makan kat kedai, kekadang tepi2 dia kita buang kan? Kali ni tak.....licin!

4 ulasan:

  1. Assalamualaikum akak...
    Suka makan murtabak ayam... Tp x perna buat sndiri lg... Biasa banyak d jual semasa puasa ... Sedap

    BalasPadam
  2. @Diana @ Melley Mey:
    wslm Diana, saje je ni....teringin nak buat sendiri.

    BalasPadam
  3. Murtabak home made mesti best.. boleh letak inti banyak. yang tu saya suka. hehe

    BalasPadam
  4. @blogresipi.com:
    Murtabak inti bnyk pun muak tau ijan..

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)