my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Terharu di pagi hari, happy birthday Aziz

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi... SURAH AL-MAIDAH,AYAT 88:"Dan makanlah daripada rezeki yang telah diberikan oleh Allah kepada kamu,iaitu yang halal lagi baik,dan bertakwalah kepada Allah yang kepadanya sahaja kamu beriman"

Ibu malas cerita panjang2, penat tak hilang buat kek, semalam uli fondant rasa nak terkehel jari ni. Seumur hidup, inilah pertama kali buat fondant. Bila dah lepas menguli tu, rasa macam nak kaler pelbagai warna tapi dalam stok tu cuma ada kaler biru. Lain2 tu pewarna liquid, yang ni pewarna jelly.

Lepas subuh tadi pb letakkan sekotak hadiah (takde la mahal mana pun) dan sekeping kad ucapan. Tertulis didalamnya kata2 kasih dan sayang serta doa dari kami agar dia menjadi anak yang soleh dan berguna dikemudian hari. Selepas mandi dan sebelum solat, mata dia terpandang hadiah tu atas meja solek. Dia baca dan peluk ibu dia, sambil bergenang air mata, terima kasih ibu, ayah! Ibu dia pun apa lagi, berjurai airmata, anak ibu dah besar........tak lama lagi akan jadi remaja pula. Harapan tinggi menggunung pada anak ibu ni.....tak perlulah diulang berkali2. Semua ibu mengharapkan yang terbaik untuk anaknya.



Inilah hasilnya cupcake pb untuk anak bujang sorang kami. Resipi lebih kurang sama dengan yang sebelum ini tapi pb ubah sikit2, letakkan chocolate chip.Boleh tengok di http://www.all-about-cupcakes.com/

Pb tolong copy paste je ye......

  • 6oz (180g) butter
  • 1 tspn vanilla essence
  • 3/4 cup superfine (caster) sugar
  • 2 eggs
  • 1 1/2 cups self-raising flour
  • 1/2 cup milk
  • pink food coloring
  • 2 tblspns cocoa
  • 1 tblspn milk, extra

Preheat oven to 180C (350F).

Line cupcake trays with cupcake papers.

Beat butter, essence and sugar in small bowl with electric mixer until mixture is light and fluffy.

Add eggs, one at a time, beating well between additions.

Transfer mixture to a large bowl and fold in sifted flour and milk in two batches.

Divide mixture evenly between three bowls.

Tint mixture pink in one bowl.

Stir sifted cocoa and extra milk into another bowl and mix well.

Drop spoonful of each mixture into prepared cupcake papers.

Run a knife through cake mixture for a marbled effect.

Bake for 1bout 20-25 minutes or until a skewer inserted in the center of a marble cupcake comes out clean.

Stand for a couple of minutes before turning onto a wire rack to cool.

Drop alternate spoonfuls of pink and white frosting on top of each cupcake.

Using a spatula, swirl frosting to give marbled effect.


Malas la nak betul2kan gambar tu, intenet pun kejap putus, kejap ok. Resipi fondant pb guna dari buku Chef Anuar dan ada juga belajar dari Ris Siri yang dah pindah ke utara sana. Dia buat lagi cantik dan kemas dan tengok gaya sekarang makin maju bisnes dia.

2 ulasan:

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)