my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Pajeri Nenas

Sebenarnya pajeri nenas ni dah buat hari sabtu lepas lagi tapi tertangguh nak masuk dalam blog. Biasalah, surirumah walau anak sorang pun, kerja berlambak. Ni nasib baik tak rumah banglo macam Mawi, kalau la besar macam tu......alahai...tak sempat berblog nampaknya. Asyik ke atas ke bawah berkemas, kannn....

Kesian Mawi, rumah dia tu dah dekat kampong pb. Sekitar Bandar Baru Bangi yang pb tahu, dulu2 jarang ada kes rompak. Polis kerap lalu lalang (ye la, lalu lalang je....bukan jaga rumah kita, ye tak?) Mawi pun kenapalah tak pasang gril kat tingkap tu. Sedangkan bergril pun boleh kopak, apalagi tak pasang gril? Kat rumah tu pula ramai perempuan je, bermaharaja lela si perompak tu.

Pb selalu bawa masuk spray nyamok dalam bilik dan letakkan sebelah katil kalau hubby takde kat rumah waktu malam. Pintu bilik wajib kunci, talipon mesti ada kat kepala katil. Tapi kalau dah kena terjah macam Mawi tu, mana sempat nak spray muka perompak pula kan? huhu.....harap2 tidak terjadi pada kita semua. Dia orang ni merompak satu hal, bawa parang pula. Zaman ni orang tak takut sangat dengan hantu tapi lebih takutkan orang2 sebegini, takde perasaan, takde kerja, suka ambil jalan mudah untuk dapatkan sesuatu.

Ish...melalut ke Mawi pulak ni. Ok..ok...resipi pajeri nenas. Ni kesukaan MIL, bila balik Kelantan mesti kena buat. Pb ambil resipi dari Ros Jintanmanis
Minta halal copy paste resipi ye Ros, cuma akak ubah sikit.



PAJERI NENAS
sumber: Ros Jintanmanis


Bahan-bahanya
1/2 biji nenas saiz kecil
1 1/2 sudu besar serbuk kari ( dijadikan paste, bancuh dengan sedikit air)
1 sudu besar kerisik
1 sudu bahan kisar ( bawang +  bawang putih+ cili kering)
1 sudu kecil udang kering ( di cincang halus)
1 cawan santan - pb gantikan dengan susu cair sebab nakkan kuah
1 batang kayu manis
2 kuntum bunga lawang

caranya.
1. Potong nenas ikut selera masing-masing, jangan nipis sangat, panaskan kuali dan masukkan 2 sudu besar minyak masak.

2.  Tumis bahan kisar, kulit kayu manis dan bunga lawang hingga naik bau, kemudian masukkan pula paste serbuk kari dan udang kering, tumis hingga agak garing,

3.Selepas itu masukkan kerisik dan nenas. Masukkan susu cair kalau suka atau santan.
4. Sesuaikan rasa, masukkan sedikit garam dan gula, masak hingga nenas layu dan kuah pajeri agak pekat.
(masa ni pb kecilkan api) Angkat dan sedia untuk dihidangkan.



Emak pb biasa buat tak letak udang kering rasanya. Tapi takde beza sangat letak atau tidak, yang penting pajeri nenas ni kalau dibiarkan lebih lama, lebih sedap rasanya tu. Masam2 manis, pedas dan lemak.....huhu....teringat mak kita.

10 ulasan:

  1. Salam sdp lauk pajeri neneas ni..mkn gan nasi putih/nasi minyak betambah selera....nak pulak lawankan sama ikan masin pehhhh

    BalasPadam
  2. Kakak tak kisah ada udang ke tidak asal pajeri nenas kakak memang suka tak kiralah makan dgn nasi beryani atau nasi putih...

    BalasPadam
  3. Assallamualaikum kak Zana.
    naz pun suka sgt pajeri nenas.. Bestnya kalau dapat yg org masakkan..hehehe..

    Kak, MIL akak org kelantan yer. Duduk di mana?

    Ermm..cerita pasal perompak ni kan kak, mmg betul..Zaman skrg org lagi takut dgn org..bukan dgn hantu..

    BalasPadam
  4. Salam kak! kita tak pernah lah buat pajeri nenas mcm ni lagi, tp suke sgt makan, kita malas sbb tu biasa buat yg apa nama tuu, alaaa nenas jugak tuu yg manis2 masam tak reti nk sebut, biasa kalau kenduri kawen ada jerr nenas ada lada hiris2 ehehe... yg tu pun sedap :D

    BalasPadam
  5. kak zana.. better check dulu akak nya bread softener tu date dia expired bila. hahaha.. saboor jela.. tapi kan kak, pendapat saya, kegebuan roti tu memang disebabkan bread softener n improver tu la kak. kalau tak letak cam tak gebu sangat.. so saya nasihatkan ada kan dulu le menda tu..menda? hahaha..

    nak pajeriii.. sukeee lauk ni. tapi bila buat sendiri mcm kurang umphh je

    BalasPadam
  6. sedapnyer pajeri nenas..tggu ada org kawin baru dpt makan

    BalasPadam
  7. kak kalau kuah dia pekat lagi sedap...pajeri ni saya suka makan waktu berbuka puasa..makan dia ngn nasi je dah cukup...

    BalasPadam
  8. salam kak zana
    biasanya tunggu kerja kawin jew dapat merasa pajeri nie..klu nk tggu buat sendiri mmg x terbuat la kak..tp klu buat sndiri lg sedap kan kak..:)

    BalasPadam
  9. Laaa tak pasang grill rupanya Mawi ni.. patut la.

    Wah Kak Zana siap ada spray lg, nt kitorang pun nak cari gak la. Spray ridsect boleh tak? :D

    BalasPadam
  10. Pajeri nenas nie kak lawannya dgn ikan masin...peh! Enak sekali! Hahahaha!

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)