my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Puding Marble Serangkai Kasih

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi... SURAH AL-MAIDAH,AYAT 88:"Dan makanlah daripada rezeki yang telah diberikan oleh Allah kepada kamu,iaitu yang halal lagi baik,dan bertakwalah kepada Allah yang kepadanya sahaja kamu beriman"

Hari ni pb tak berapa sihat la.......lepas urut hari tu, badan ni sakit jadinya, tekak pula perit, makan durian 3 ulas pun tak tahan. Kalau dulu, takde hal makan durian. Sekarang ni.......badan kita dah makin berusia...hehe....bukan usia makin meningkat..

Puding ni pb dapat resipi dari SAJIONLINE  tapi bila cari balik video tu, pb tak jumpa pula. Bagaimanapun pb buat separuh dari adunan tu. Sebenarnya pb kurang pasti sukatan agar2 dalam video jadi apa yang pb tulis ni mengikut apa yang pb buat tempohari.

PUDING MARBLE SERANGKAI KASIH

1 kampit agar2 25 gm - pb guna 15 gm
1 tin susu cair - pb ambil 200 gm saja
5 biji telor - 2 biji
1 sudu teh esen vanila - 1/2 sudu kecil
125 gm mentega - 60 gm
3/4 cwn milo yang dicairkan dengan 4 sudu air panas - pb ambil separuh dari itu
1 cwn gula - 1/2 cwn gula
4 sudu besar tepung kastad - 2 sudu besar kastad

Masak agar2 dengan 2 setengah cawan air dan 1/2 cwn gula (kalau nak manis, lebihkan)
Dalam bekas lain, adun mentega dan telor.
Masukkan esen vanila dan susu cair. Kisar perlahan2.
Masukkan tepung kastad. Ketika ini adunan akan nampak berketul2. Takpe.
Masuk adunan kastad kedalam periok agar2 tadi dan kecilkan api.
Kacau perlahan hingga ketulan tadi hancur.
Setelah mendidih/masak, tutup api dan angkat.
Bahagi kepada 2 bahagian. Sebahagian letakkan milo yang dah digaul dengan air panas.
Masukkan dalam loyang berselang seli dengan warna asal.
Akhir sekali masuk dalam peti sejuk.



 Pb masukkan dalam bekas agar2 bentuk jagung. Kaler tak berapa nak 'kasih' nampaknya. Ni puding 'kurang kasih sayang' ni........





 Setelah di potong, beginilah rupanya. Sedap dimakan sejuk2, kurang manis. Kalau letakkan syrup buah dengan susu cair lagi sedap.









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)