my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

CUCUR BADAK

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...


Kenal ke dengan kuih ni? Hilang akal la kalau tak kenal, kan? Budak2 muda mungkin tak berapa mengenalinya tapi orang-orang lama..........kuih ni la ramai peminatnya.

Pb cuba cari kat pakcik google tapi tak dapat info tentang asal usul kuih ni dinamakan cucur badak. Mungkin orang dulu-dulu ada sebab bagaimana dapat nama kuih ni jadi begitu.

Ni cara pb buat kuih ni tanpa ikut resipi orang lain. Takde sukatan, main agak2 je.......

1 kilo keledek putih (ada berbagai jenis keledek, kena pilih yang elok supaya tak susah nak buang sabutnya)
Tepung gandum (tak sukat berapa cawan sebab pb agak2 boleh kepal dah ok)
Tepung beras dlm 1 cawan

Inti :-
1/2 biji kelapa parut (ambil yang putih je)
Bawang merah/besar (tumbuk/kisar)
Ikan bilis (sedikit)
Udang kering (sedikit)
Cili kering yang dikisar (letak la ikut suka, nak pedas ke tak)
1 batang serai (kisar)
Gula
Garam


Cara membuatnya:

Mesinkan bawang, cili, ikan bilis, serai, udang kering hingga halus.
Masukkan dalam kuali dan tuangkan kelapa parut. Gaul rata.
Gunakan api kecil untuk memasak inti cucur badak (kalau api besar, kelapa mudah hangus, tak sedap pulak)
Tambah gula dan garam.
Bila hampir kering, boleh di angkat. (pb tak suka kering sangat)

Rebus keledek dan lecek. Buang sabut jika banyak.
Masukkan tepung gandum dan tepung beras. Ini pb tak ikut sukatan.
Agak2 boleh dikepal dah ok la tu. Bagaimana pun tepung gandum kalau banyak nanti cucur badak liat.
Ambil segenggam, leperkan dan letak inti sesudu atau lebih.
Rapatkan adunan dan bentuk bulat.
Goreng dalam minyak panas dan sentiasa dibalik-balikkan ketika menggorengnya.


Keledek untuk cucur badak ni pb dapat dari jiran sebelah. Ingat nak bagi kuih ni kat dia tapi dia selalu takde kat rumah. Terima kasih banyak-banyak walaupun kita kurang mesra, hulur menghulur begini mengeratkan silaturrahim sesama kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)