my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Sambal Tumis Telor

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Buka apa tadi? Laksa? Nasi ayam? Lontong? dan macam2 dalam kepala nak itu, nak ini.......pb masak simple je, nasi lemak. Kenapa? tak kena eh berbuka dengan nasi lemak? peduli apa kan.......dah selera ni teringin nasi lemak. Lauknya sambal tumis telor, ikan kembong belah belakang, timun dan ikan bilis serta kacang goreng.

Sambal telor ni buat pb teringat kat emak di semenanjung. Dia masak lagi simple tapi sedap sangat.

SAMBAL TUMIS TELOR

3 biji telor ayam di rebus
5 sudu cili kering kisar (kalau cili kerinting agak pedas, pb campurkan yang besar dan kerinting)
10 biji bawang merah
1 biji bawang besar
sedikit belacan
air asam jawa (agak2 la banyak mana)
sedikit garam dan gula
tomato buah

Cara membuatnya :-

Goreng dahulu telor rebus dengan sedikit minyak.( Kena hati2 masa ni, meletop2 tu, kang cacat pulak ada tanda2 kat tangan.)
Tumiskan cili, bawang merah dan belacan yang telah di kisar.
Biarkan hingga cili betul2 masak baru masukkan air asam jawa.
Masukkan garam dan gula.
Masukkan bawang besar yang dipotong kasar dan juga buah tomato yang dibelah-belah.
Kemudian masukkan telor rebus.
Boleh angkat dan hidang.

mesti telan air lior kalau tengok sambal kan?

sampai ke sahor tahan, lauk ni pun dah cukup buat kami 'lalu' makan, kalau tak mata ni kuyu je....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)