my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Terawih dengan bunyi mercun

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

 gambar ehsan Google


Entry pagi yang dah kering idea ni.......
Semalam pb cuti masak, nak siapkan tempahan pencil case dari kawan2 Aziz. Seronok bukan kepalang kalau dapat cuti dari memasak. Tapi tak siap-siap juga kerja pb tu.......apa taknya, kejap baring, kejap tengok tv, kejap keluar beli barang.......menyambung hari Isnin agaknya baru selesai.

Kalau dah tak masak, malam.... tentulah tak penat kan.......kenalah pergi terawih...hari jumaat dah cuti sehari. Letih sangat....

Malam tadi tak berapa ramai kanak-kanak. Pb tengok kat meja luar pun tak banyak hidangan 'moreh', agaknya ramai pergi shopping baju raya kot? Takpelah, pb ingat Ahad ni nak bawa sikit makanan ke masjid. Nak buat apa, tak tau lagi.......pengat pisang ok kot.

Pb hairan la budak-budak sekarang. Pergi sembahyang terawih bawa mercun ke? Parent dia orang tak tau kot anak-anak bawa mercun ke masjid. Tengah-tengah solat terawih malam tadi, boleh dia orang letup mercun. Nasib baik pb tak tersebut "oo..mak engkau!!" masa solat tu......pb rasa mesti ada mak2 orang yang terkejut. Kalau nak main pun jangan la dalam kawasan masjid sayang oii. Nanti kalau di marah, kata orang tua ni membebel la, garang la.......lagi pun main mercun tu bahaya. Tak baca suratkhabar? Ada yang putus jari, buta mata.....haa...kalau putus kepala? Langsong tak nampak apa-apa, jalan terus ke alam barzakh.

Anak pb memang tak dibenarkan main mercun jika tidak bersama orang yang lebih tua. Dari kecil juga pb selalu awasi dia samada bermain mancis, pisau atau gunting. Kata orang, kanak-kanak yang suka bermain api ni, tanda-tanda anak yang akan membesar sebagai orang yang bermasalah.

Sepatutnya kita larang mereka dari kecil lagi jika kita sayangkan anak kita. Ada kajian mengatakan anak-anak yang sebegini memang suka membuat orang terkejut, terganggu dan mereka rasa puas hati. Sedangkan ini tidak baik untuk perkembangan mereka.

Anak-anak tidak faham kenapa kita melarangnya jika hanya dengan perkataan 'JANGAN'. Kena jelaskan apa akibatnya dan sebab dilarang kerana kita sayangkan mereka. Awasi mereka di usia kanak-kanak kerana bila dah remaja, agak sukar menanganinya. Bila tapak tangan dia lebih besar dari kita, tenaga lebih kuat dari kita, suara lebih tinggi dari kita dan ketika itu tiada apa lagi yang boleh kita lakukan. Hanya berdoa, moga-moga dijauhkan dari segala godaan syaitan.


nota pb: belum sebulan puasa dah ada yang hilang jari, ngerinya!!

3 ulasan:

  1. assalammualaikum kak zana....

    memang betul kak,budak2 zaman sekarang nie,sukar di tegur...lagi ditegur,lagi dia buat...cam kt tempat saya nie,solat terawih disulami mercun yng bunyi dia cam meriam buluh tu.......sabo jelah...tak khusyuk kite yg solat nie.

    BalasPadam
  2. wslm Liza...mmg kena bnyk sabo tu, budak2 skrg jauh beza zaman kita dulu.

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)