my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Telur Kukus Sri Rampai

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Dah lepas sehari kita berpuasa. Buka apa tadi? Pb macam biasa je, nasi dan lauk simple. Puasa-puasa ni soal makan tak berapa nak sangat. Paling diingini adalah air batu. Air pula bermacam jenis air nak minum. Hari ni pb dan keluarga buat air jus carrot, mangga dan lemon asam boi.

Sempat juga pb cuba resipi dari buku RASA oleh Chef Jasmin Mohd Zon. Tak pernah buat sebelum ni walaupun buku dah lama dalam simpanan.

TELUR KUKUS SRI RAMPAI

Bahan-bahan:

6 biji telur ayam (dipecahkan dan dipukul sebati dan bubuh garam) - pb hanya guna 3 biji sebab untuk 2 orang makan.
2 biji bawang merah (potong dadu)
2 biji cili merah (potong dadu)
2 biji tomato (dah habis stok, pb ganti dgn carrot potong dadu)
30 gm daun bawang (dihiris) - pb tak letak daun bawang sebab takde
100 gm isi udang dihiris kasar
Garam
Serbuk perasa
30 gm minyak masak

Caranya:

Masukkan ke semua bahan ke dalam telur yang dipukul serta gaulkan bahan sehingga sebati.
Kemudian masukkan ke dalam acuan mengikut cita rasa sendiri (pb guna acuan lompang)
Sapukan minyak dan di kukus 15 atau 20 minit mengikut ketebalan bekas yang digunakan.
Setelah masak, boleh dihidang panas2 bersama nasi.
Sesuai untuk makan sahor.


Sebab takde acuan lain, terpaksalah pinjam acuan cik lompang tu........


Sape-sape yang tak suka makan telor yang di goreng, boleh la mencuba resipi ni.....

2 ulasan:

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)