my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Rojak Tauhu

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Hari tu pb blog walking kat blog yang rajin masak memasak. Ternampak rojak tauhu kat  Hana Memories .
Sumber kuah rojak dari Azlina Terminal Hijrah. Pb ubah sikit cara membuatnya dan tak buat banyak pun.

Sebenarnya rojak tauhu ni adalah kesukaan emak pb. Masa kita orang remaja dulu2, emak selalu buat dan memang laku. Sekejap je licin. Cuma emak buat tak pedas, iyelah masa tu anak-anak dia masih sekolah rendah.

ROJAK TAUHU

2 keping tauhu (kat sini tauhunya tebal, boleh potong 2 dah dapat 4 keping)
Semangkuk kecil kacang tanah di goreng tanpa minyak
(lepas tu duduk la depan tv sambil buang kulit kacang tu ye.....)
1 sudu kecil asam jawa (asam jawa segera campur sedikit air masak)
Gula pasir secukupnya (agak2 sendiri)
Gula kabong/melaka (ambil setengah dari sebuku dan masak dgn sedikit air)
4-5 sudu kicap manis
5 batang cili padi
1 biji cili merah
1 sudu sos tomato (emak pb tak letak ni tapi pb saje nak cuba macam Azlina)
2 biji bawang putih (biasa emak letak tapi pb tak letak) takde pun takpe kot....
Sedikit belacan (pb masak apa2 pun tak suka banyak belacan)
Taugeh RM1
Buah nenas
Timun

Cara membuatnya:

Tauhu di goreng dahulu.
Tumbuk kacang tanah atau mesin tapi jangan terlalu halus.
Blend cili padi, cili hidup, belacan bersama air gula melaka dan asam jawa.
Tuang kedalam mangkok.
Masukkan kicap, sos tomato, gula pasir dan kacang tanah.
Kacau hingga sebati.
Celur taugeh (jangan celur lama, tak sedap)
Potong2kan nenas dan timun.
Dah potong semua, boleh la curahkan kuah kacang tadi ketika hendak dimakan.
* asam jawa dan sos tu lebih kurang je fungsinya, tapi pb rasa sedap juga letak dua-dua sekali

Senang kan? tak perlu masak, main gaul-gaul je........


Sahor pun pb makan ni jugak, lepas tu sakit perut......hehe....nenas dan cili padi, gabungan yang ummph!!







nota pb: emak tu masak apa pun sedap, pb tak sabar nak makan masakan mak.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)