my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

AWARD dan TAG dari MaDiHaA

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...



Sebenarnya kan, seminggu dua ni pb benar-benar sibuk (kalahkan orang keje pejabat). Orang perempuan mana boleh duduk diam, kalau tak.......tak makan la satu rumah....tongkang pecah jadinya dalam rumah macam dilanggar ribut. Faham ke maksudnya?

Nak menjawab TAG dari http://mamawandiha.blogspot.com/ aka Ratna ni sebenarnya agak lewat juga. Tu kain baju menimbun tak lipat, belum yang gosok lagi. Belum jengok kat dapur, ikan belum keluar dari peti.
Kejap eh......gi tengok mesin basuh jap.....tang masuk air tu rosak la pulak, kena guna getah panjang.....adeh!

Ok......kena tulis 7 perkara tentang diri sendiri? Adoi, malu nak kenalkan diri kat orang lain sebab pb ni pemalu orangnya. Tak caye, tanya mak pb dan kawan-kawan lain. Dari kecik sampai ke tua, macam ni ler......

Mula menaip dari pukul 9.50 am tadi........

1. Pb anak ke 4 dari sepuluh orang adik beradik. Lima adik beradik sebapa dan lima lagi bapa baru (dah meninggal). Sejak kecil umur 2 tahun lebih pb dah takde ayah. Jadi boleh bayangkan sendiri la, bagaimana perwatakan pb terhadap lelaki. Agak susah nak berkomunikasi dengan kaum2 tu. Pb biasa dengan pak sedare yang ketika tu masih bujang dan sayang sangat dengan pb.

2. Pb dulu adalah anak manja dan dijaga oleh arwah tok dari kecil sehingga 18 tahun. Setelah tok meninggal barulah pb balik dengan mak. Terasa kekok bila dikelilingi adik beradik yang ramai, susah nak sesuaikan diri. Kena pulak pb ni jenis yang 'kememe', sikit2 nangis, sikit2 merajok.....
Ketika zaman kanak-kanak, pb tak lasak dan tak ramai kawan. Pb bukan jenis merayap serata kampung naik basikal. Malah hingga sekarang tak pandai naik basikal, boleh bawa kereta je......hehe.....

3. Pb ni kecil je orangnya. Masa remaja dan sebelum kawin, body boleh tahan la.....fuiyo...puji sendiri ni. Betul, tak tipu punya. Sebab boleh slim? Pb tak makan nasi sangat. Masa kerja dulu, pb tak makan tengahari yang berat-berat. Selalu makan roti dan buah. Pagi-pagi selalu exercise sit up atau lari2 anak dalam bilik.....hehe.....
Sekarang pun masih tak tinggi juga orangnya. Cuma bertukar size dari S ke XL atau L. Tapi size kaki tetap maintain size 5. Dalam adik beradik, pb sorang yang kecil sizenya. Abang tinggi 5 kaki 6 inci, adik lelaki pun hampir 5 kaki 7 inci. Adik perempuan 5 kaki lebih. Begitu juga kakak pb, semuanya tinggi. Tapi arwah bapa pb memang rendah dan terbukti pb ni anak dia......hehe...

4. Pb suka beli kasut. Dari baju, pb akan pilih kasut. Soal baju tak cerewet sangat. Asalkan tutup dah ok. Tapi dulu pb ni agak rockers skit. Bila ingat balik kisah2 lama, lucu juga. Tak sangka sekarang masa mengubah diri kita. Usia menjadikan kita lebih matang dan bijak berfikir.
Masalah paling besar pb kalau beli baju kurung readymade. Memang susah nak cari yang berkenan dihati. Kalau pinggang dah ok, kena otter labuhnya. Lengan pun dipendekkan. Nak beli saiz S, kat punggung pulak sempitnya. Tu yang pb jarang pakai baju kurung. Beli pun setahun 2/3 helai je........

5. Apa lagi eh? Pb tak suka masak sebenarnya. Kadang-kadang macam hipokrit pulak. Dalam blog banyak kongsi resipi tapi hakikat sebenarnya......dulu la....ni cite dulu2.....memang tak berminat dengan masakan. Tapi sebab mak pb pandai masak, kakak pandai masak, adik pandai masak.......makanya pb pun kira boleh memasak dengan sendirinya. Kami sekeluarga dulu selalu ambil catering kat kawasan rumah. Sekali masak bukan sikit2, main ribu orang tau. Walaupun pb dulu berkerja, pb tak kekok didapur. Cuma pb tak ambil kesempatan belajar dengan mak rahsia2 dia masak sedap.

6. Tak suka pakai spec. Tapi terpaksa, maklum la dah tua....mata pun rabun dekat. Rimas dan rasa tension. Macam rasa berat je kat muka ni......lebih suka tanpa spec tapi kena ada orang kat sebelah le....tolong baca mana yang tak nampak. Dulu2 ok lagi bila terlupa spec tapi sekarang tak boleh. Naik pening kepala kalau tak pakai.

7. Pb tak ramai kawan dari sekolah, kerja hingga sekarang. Pb tak suka bertandang rumah jiran kalau takde hal penting. Mungkin orang lihat pb ni sombong. Sebenarnya pb pemalu, rasa rendah diri nak bergaul dengan orang luar. Suka menyendiri, suka menonton tv, membaca dan paling suka kraftangan.
Tak suka orang yang takde disiplin, pengotor, malas dan penipu. Tak suka diberi janji-janji manis dan tak layan dengan mereka yang berlagak mewah.


Adehh....dekat 1 jam jugak buat bendalah ni. Terima kasih la kat Madihaa aka Ratna kerana bagi tugasan untuk diri sendiri. Nasib baik cerita diri sendiri, kalau hal2 politik memang tak tau nak tulis apa.

Kena TAG orang lain ke? ala.....takde masa ni, mesin tu dah bising mintak airnya tuuu.....

Qila
Cik Mimi
Anis
Maya
Syima

Nama2 diatas yang pb cuba cari untuk di tag. Sila senaraikan 7 perkara tentang diri anda.

Siap tugasan......fuhh....1.10 pm baru siap....

3 ulasan:

  1. thankz PB sudi tag Cik mimie..
    insyaAllah, de msa Cik mimie wat k..=)

    BalasPadam
  2. thanks sudi tag yana, nanti ada masa yana buat k :)

    BalasPadam
  3. salam zana..
    t.kasih ye siap jugak TAG tu dlm sibuk2 ngan kerja rumah yg byk tu.. hehe...
    sekurang2nya dpt gak mengenali zana lebih jauh lg.. hehe.. org kata kalau dok ngan atok mmg manja kan? hehe.. sy pernah gak dok ngan tok.. tp tak lama.. tak sampai setahun.. tp sangat rapat ngan tok..
    citer pasal nak kecikkan badan tu mmg betul kalau tak mkn /kurangkan nasi mmg boleh kurus kan? tp tu ler.. skrg ni susah betul nak tinggalkan nasi tu...
    kita ni samalah zana.. kalau takde hal penting tak suka nak bertandang umah jiran atau pon dok melepak gosip2 kan.. entah.. rasa benda2 tu takde faedah.. baik dok umah buat kerja2 umah lagi bagus.. hehe..
    apa2pun.. thanks sbb sporting siapkan tugasan..

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)