my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Nasi Tomato (style ku)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Bosan kan kalau makan nasi putih hari2? Hari ni pb masak nasi tomato style pb (maksudnya, tak cukup bahan la tu) tapi pb suka macam ni, tak merah sangat.

Mungkin ada teman kat sini yang dah biasa masak nasi tomato dan akan kata nasi tomato pb ni simple sangat. Memang pun.......

NASI TOMATO

2 cawan beras basmathi (makan untuk 4/5 orang) bersihkan dan tos
1/3 cawan susu cair
Minyak sapi (pb guna planta sebab takde minyak sapi)
Bawang besar sebiji (kisar)
Bawang putih 2/3 ulas (kisar)
Bawang merah 4/5 biji (dimayang halus)
Bawang putih 3 biji (dimayang halus)
Kulit kayu manis dan buah pelaga (agak2 la nak guna banyak mana)
Buah tomato (kalau kecil pb guna 4/5 biji, di mesin)
Air untuk memasak nasi mengikut sukatan beras (pb guna 2 setengah gelas/lebih)

Caranya:

  1. Panaskan minyak sapi/planta dalam periuk. Tumiskan kulit kayu manis, buah pelaga, bawang merah dan bawang putih yang dihiris tadi.
  2. Kemudian masukkan juga bawang merah dan putih yang telah di kisar.
  3. Setelah kuning dan naik bau, masukkan air yang telah disukat.
  4. Biarkan mendidih, baru masuk beras.
  5. Bila nasi hampir kering, masukkan tomato yang dikisar bersama susu cair.
  6. Kacau rata nasi.
  7. Kalau sukakan nasi lebih merah, tambah dengan tomato puri. Pb tak berapa suka, lagipun takde stok kat rumah. Selalu beli asyik terbuang je.......


Kita orang suka makan nasi tomato dengan ayam masak kari. Lawannya sambal mangga dan ikan goreng panas-panas.


Masak kari kan.......lebih sedap perahkan limau daripada guna asam jawa. Pb selalu buat macam ni........ikut macam kakak tapi dia masak kari daging. Katanya kalau masak kari daging lebih sedap perahkan limau dan tak perlu letak asam.

Memang betul lebih sedap begitu......dan jangan takut mencuba.....

5 ulasan:

  1. nasi tomatyo memang sedap... suka sgt makan nasi tomato

    BalasPadam
  2. Burn...dah hantar tp lauk dah habis..hehe.

    BalasPadam
  3. Diana....kan..tp ni style akak..

    BalasPadam
  4. dari thn lps tingin nak buat..nk mkn ng ayam masak merah...tp bila bgtau cik abg kita...mmmmmm...wat spoil jer...tekak org sini..phm2 je la....

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)