my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Cendol simple ku

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Cuaca di Sabah sekarang ni betul2 hangat, kering dan begitu terik. Kalau pb keluar pagi pukul 7.30 pun dah terasa teriknya. Apa lagi bila matahari terpacak atas kepala. Masa ni la pb rasa kasihan pada mereka2 yang berkerja di tepi-tepi jalan (JKR), mereka yang bekerja sendiri disawah padi dan sebagainya.

Walaupun kita kepanasan, kita masih beruntung dapat berlindung dalam rumah, pejabat dan seumpamanya. Bersyukurlah dengan apa yang kita hadapi dan cuba atasinya tanpa merungut.

Ok, tadi dipasar pb sempat beli cendol. Lama betul tak minum cendol kat bawah pokok (mamak yang jual tu ada lagi ke?). Teringat bila dating dengan hubby dulu, bawah pokok pun tak kesah.

Ni cendol simple pb, tak guna santan. Kononnya santan tu menggemokkan padahal masak lauk dan kuih muih tetap guna santan.

Warna cendol pb tak begitu gelap sebab gula melaka yang pb guna tu kurang warnanya. Tapi sedap.......

Masak gula melaka hingga pekat, kalau kurang manis tambah gula pasir sedikit.
Tuang susu cair dan gula melaka bersama cendol. Letakkan ais ketul, simple dan cepat.
Bila musim panas begini, minuman nak berais je.......
Walaupun dah tahu tak sihat untuk badan, nak jugak!

2 ulasan:

  1. Salam kenal, K Zana....

    Wah... dapat pekena cendol time ni sedappppnya.... :)

    BalasPadam
  2. Terima kasih Nurul kerana sudi follow...

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)