my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Tat Bluberi Crumble

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Dalam pada badan tak sihat (sikit je) pb sempat buat tart untuk Kak Rose/ kakyon yang datang bercuti di Sabah 3 hari ini. Bagaimanapun ketika ini pb belum sempat berjumpa dia kerana kakrose sekeluarga masih belum pulang dari kaki gunung Kinabalu. Seronok sakan kakrose dengan famili yang ramai tu.......

Tat Bluberi Crumble ni dari buku Kompilasi TAT dan BROWNIES oleh Salhah Bujang. Dah lama beli, tapi bila nak buat tart, selalu tak jumpa cari. Sekarang ni pb dah susun semua buku resipi kat satu tempat.

Pb tolong salinkan resipi kat sini ye. Cuma bahan pastrinya pb tak ikut dalam buku ni. Kalau ada sesiapa yang nak cuba, silakan. Seeloknya buat separuh adunan dulu.

Bahan-bahan:

  • 500 gm tepung gandu
  • 250 gm mentega
  • 100 gm gula icing
  • 2 biji telur
  • 1 sudu teh esen vanila
  1.  Bahan topping:
  •  180 gm tepung gandum
  • 80 gm gula merah/perang
  • 80 gm mentega lembut
  • 1 sudu teh serbuk kulit kayu manis
  • 1 sudu teh serbuk penaik
  • Jem bluberi secukupnya

Cara membuat kulit tart:

  • Campur tepung dan gula aising. Gaul rata.
  • Masukkan mentega dan uli lembut sehingga menjadi serbuk yang kasar.
  • Tuangkan telur dan esen vanila. Uli hingga lembut.
  • Bentuk doh di dalam acuan tart.
  • Bakar dalam ketuhar selama 15 minit pada suhu 180C.

Topping:

  • Campur gula merah, tepung gandum, serbuk kayu manis dan serbuk penaik. Digaul rata.
  • Masukkan mentega dan gaul sehingga menjadi serbuk yang kasar (crumb). Biarkan sekejap.
  • Masukkan 1/2 sudu makan jem bluberi kedalam kulit tart dan tabur crumb di atasnya. 
  • Bakar sekali lagi selama 20-25 minit pada suhu 180C.




Tart ni sesuai dengan mereka yang tak suka makanan manis. Sedang elok je......

Harap kak rose suka ^..^

2 ulasan:

  1. uhhh...sedapnya...saya suka segala jenis yg berkaitan dengan tart, cheese dan blueberi...umppphhh !!!!

    BalasPadam
  2. CK,kita serupa tp tak suka yg beli..

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)