my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Sotong Lemak Daun Kunyit

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Tak dapat nak tulis panjang2, pb selsema dan banyak kerja tak settle lagi ni.....
Resipi ni ikut suka pb sendiri dan kalau ada teman yang nak tokok tambah, silakan la ye.

3 atau 4 ekor sotong yang agak besar (pb beli sotong isi tebal, ntah apa namanya)
1 1/2 cawan santan pekat
3 atau 4 ulas bawang merah kecil
5 hingga 6 batang cili padi yang tak pedas sangat (cili akar)
Sekeping asam keping
sehelai daun kunyit yang di ceraikan
Sebatang serai
sedikit kunyit dan garam

Sotong dipotong memanjang supaya senang nak makan (bukan potong bulat2 tu)
Tumbuk bawang merah, cili padi dan masukkan dalam santan pekat.
Masukkan juga asam keping, kunyit, serai dan daun kunyit.
Bila santan mendidih, masukkan sotong (biasanya pb rendam sotong dgn limau untuk hilangkan bau hanyir)
Pb tambah sedikit air sebab sotong dah banyak air bila dimasak.
Jangan masak terlalu lama, matikan api.


Sedap bau daun kunyit menambahkan selera......

2 ulasan:

  1. Sedappnya masak lemak sotong ni... Lama dah nurul x makan sotong... ;)

    BalasPadam
  2. Nurul, akak masak je....tak makan sgt pun.

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)