my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Nasi Lemak 3 Warna

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Selamat berhari sabtu teman2 sekalian!!
Apa agaknya aktiviti korang hari ni? Pb lepak je kat rumah, ada pula teman order kuih untuk birthday anak dia. Jadi pagi ni agak awal bangun tambahan pula hubby ada larian seMalaysia. PB kata, "awak mengajar kat pulau pun nak berlari jugak ke?". Hubby kata, "lari la jugak sekeliling pulau, turun bukit naik bukit....hehe.."

Kesian dia, tapi takpe.......pagi-pagi lagi pb dah bangun masak nasi lemak untuk dia. Elok beno la tu, lepas makan berlari pulak membakar lemak-lemak yang berkumpul.

Nasi lemak 3 warna ni pb tak tau kalau ada teman blogger yang dah buat. Pb teringat hari tu buat nasi biasa, ni nak tukar kaler nasi lemak, bosan kaler putih je.......untuk resipi yang dulu ada kat SINI
Resipi ni takde la ikut macam dulu sebab ni kan nasi lemak. Pb ubah2 sikit ikut selera sendiri.

NASI LEMAK 3 WARNA

1 1/2 gelas beras basmathi (beras yg pb guna ni kena lebih air, kalau tak en hubby komplen)
1/2 gelas santan pekat (pb memang tak suka santan banyak)
1 batang serai
sedikit halia dihiris-hiris
sedikit garam
pewarna kuning, hijau dan merah

Cara:
Beras dicuci bersih. Masukkan serai dan halia hiris.
Masukkan santan dan air mengikut sukatan. Kalau beras 1 1/2 gelas, pb lebihkan sikit airnya
Masukkan garam.
Setelah nasi kering, buatkan 3 lubang  dan titikkan 3 pewarna tadi.
Bila nasi dah masak, gaulkan rata-rata.
Bolehlah hidang bersama sambal tumis udang, telor rebus, timun dan ikan bilis goreng.

Agak berselera juga makan nasi lemak kaler2 gini, betul tak?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)