my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Kuih Lompang

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Pagi ni otak blur nak sarapan apa. Malam tadi masak soto ayam dan ada balance, boleh buat sarapan. Pukul 7 pagi aku selak buku resipi. Nak cari yang simple punya, jumpa kuih lompang. Lama betul tak buat padahal senang je.

Malas nak kedapur petang nanti, kerajinan ku datang awal pagi so buat aje la.....resipi pun simple, boleh ingat dalam kepala. Cuma aku lupa ambil dari mana, myresipi kot?

1 cwn tepung gandum
1 1/2 cwn air
1/4 cwn gula pasir
1/4 cwn tepung ubi
paste pandan sedikit
pewarna hijau atau apa2 pun boleh
sedikit garam
kelapa parut muda (kalau ada lagi sedap)

Mesin semua bahan di atas dan kukus menggunakan acuan lompang dalam 15 atau 20 minit.
Keluarkan dari acuan dengan pisau yang dibasahkan dengan air.
Golek atas kelapa parut.



nota aku: kuih ni tak berapa manis, sesuai orang yang tak suka manis.

4 ulasan:

  1. Nampak macam senang jer...mesti sedap...

    BalasPadam
  2. senang tu..tak guna tepung beras ek?

    BalasPadam
  3. kawan yana panggil ni kuih cak lempong :)

    BalasPadam
  4. saya panggil kuih kusui....favourite saya neh...

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)