my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Mango Panna Cotta di atas dulang Jepun

Salam sejahtera semua, dah masuk 1 Rejab sekarang ni, mesti ramai teman-teman kak pb berpuasa. Musim panas pula, banyakkan minum air dan bersabarlah ketika menjalani ibadah puasa tu. Mereka yang bekerja office kira ok lagi, duduk dalam aircond. Kesian pada mereka yang kerjanya di tempat tidak berhawa dingin tapi puasa ni sunat saja hukumnya. Bagi isteri-isteri kena minta izin dengan suami kalau nak puasa ye. Kalau dia tak izinkan, jangan ingkar. Nanti nak dapat dosa pula, ingat tu.


Terlior tak tengok panna cotta mangga kak pb tu?  Panas-panas ni sedap mengadap desert macam ni. Kena pula mangga yang manis seperti siku raja, mas hitam....itu je yang kak pb tau....hehe..






Tapi kak pb beli terdapat yang agak masam sedikit. Mangga cukenan dari Filipina ni banyak di sini. Jangan cari la siku raja ke.....kalau ada pun mahal gila. Ni dua biji dah RM5 lebih. Katanya manis, hampeh.....

Mula nampak kat blog RohaDamai Qolbu, pergi pula blog K.Nor Secubit Garam. Apa lagi, tak menahan nengoknya mangga tu macam memanggil-manggil je......meh la makan saya, meh la buat saya.....huhu..
Akhirnya kak pb pun berusaha cari gelatin, susu segar dan paling susah nak cari buah mangga. Hubby kata nak buat apa ni, sibuk sangat cari mangga? Orang lelaki gitu ler......bila nak buat dia larang. Bila dah siap, dia la yang ulang alik kat peti ais.

Kak pb minta izin copy paste dari blog K.Nor ye. Terima kasih banyak, kak pb ikut cara K.Nor tu sebiji-sebiji, saling tak tumpah.....ngeee...

MANGO PANNA COTTA
oleh: blog surirumah
sumber : K.Nor, Roha

Bahan:
2 cawan susu segar/fresh milk
1/2 cawan whipping cream
2 sudu kecil serbuk gelatin ~ k.nor guna gelatin halalgel3 sudu besar air panas
1/4 cawan gula @ secukup rasa
1 sudu kecil esen vanila

Utk puree mangga:
1 bj mangga masak
2 - 3 sudu kecil gula
1 sudu kecil perahan limau/lemon

Cara:
Masukkan gelatin ke dalam air panas, kacau dan biarkan ia mengembang.
Masak susu, whipping cream dan gula dgn api sederhana hingga kelihatan buih2 kecil di tepi periuk.


Padamkan api dan masukkan adunan gelatin dan esen vanila, kacau sehingga gelatin larut sepenuhnya.
Tuangkan ke dalam ramekin atau gelas yg sesuai.
Sejukkan dalam peti ais lebih kurang 5 - 6 jam.
Sementara itu bolehlah disedikan puree mangga.
Blend buah mangga hingga halus, kemudian masukkan gula dan perahan limau/lemon. 
Kacau hingga sebati. Sejukkan dlm peti ais sebelum menghidang.
Utk menghidang, tuangkan puree mangga ke atas panna cotta tadi.
Sedia utk dinikmati.
*
- utk membuat panna cotta ni mudah aje, cuma perlu ambil masa yg agak lama antara 5 - 6 jam utk panna cotta tu betul2 set/mengeras. kalau dituangkan puree mangga sebelum ianya betul2 set, nanti akan tenggelam ke dalam panna cotta tu.
- utk menikmati panna cotta ni di waktu petang, eloklah disediakan panna cotta ni di waktu pagi.
- tekstur panna cotta tidak spt agar2 atau puding, ia lebih kepada dadih




Dulang Jepun tu memang dari Jepun, masa kak pb pergi dulu tahun 1980an. Agak-agak berapa usia dia? Tapi masih elok lagi sebab kak pb sayang nak guna setiap hari. Simpan untuk kenangan. Sekali sekala je tayang muka kat tetamu.


nota pb: dah cakap kat hubby, kalau suka makan, jangan merungut beli barang..





16 ulasan:

  1. asslm Kak Zana...wah kecur tgk bile pepagi dh tgk dessert panna cotta ni...sedapnye...QH mmg suka mango tu...leleh dh air liur ni...nsib baik xposa...klau x dh tbatal dh...hahaha...

    BalasPadam
  2. assalamualaikum....wah!1 nampak sedap nyer...:)

    BalasPadam
  3. Nurul dan husband minat mkn mangga, mesti sedap lg klu buat dessert camni.....

    BalasPadam
  4. Salam kak,
    dah bnyk kali pulak nie tgk resepi nie...
    mcm teringin² je nak makan nie....

    BalasPadam
  5. terpana saya memandang pana cotta Kak Zana..;-)

    BalasPadam
  6. terliurlah kita! Musim2 panas ni sodap makan ni! Nak2 yg br kuar peti ais!

    BalasPadam
  7. amboi k.zana...
    1st dengar nama mangga siku raja dgn mas hitam..selalu makan mangga harumanis jer...

    kita tukar suke sama suke ye kak..akak angkutlah anggur tu nk byk mana pon kt ladang ucu tu...tapi dgn satu syarat... sebagai ganti ucu nak dulang jepun tu.....hihihihi.....

    BalasPadam
  8. salam kak...wahh sedapnya..tengah batuk2 ni memang 'bagus' sangat kalau saya dpt makan ni..biar bertambah lagi kokokan batuk ni...hahahha....saya semalam minum gak air mangga..tengah musim ni rugi kalau tak makan ye dak..hehehhe

    sedapnya sup utara..suka..saya pun pernah buat...:)

    bagus nya spagethi dibuat mee rebus..bagusnya idea...:)

    minta maaf la sekali harung je komen...hehehhe

    BalasPadam
  9. wah tajuk tak henggat siap nota untuk suami lagi.: ) terliur ngan panna cotta.

    BalasPadam
  10. Salam k.Zana.tengok mango panna cotta tu...nyamannya kalau dpt mkn yg sejuk...

    BalasPadam
  11. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  12. hmmm...nyaman nye...sesuai utk buka puasa kan...kak...dulang tu seyes nampak baru...berkilat lagi tuuu

    BalasPadam
  13. salam kenal kembali
    tq ye
    memang sedap dijadikan juadah buka posa ni, sejukk je
    mangga memang feberet

    BalasPadam
  14. wah..wahh..wahhh..mengancam habis! tapi mangga dlm esbok br je dhabiskan kelmarin..uwaa!!

    p/s: td dh buat sos yong tau foo..sedap banget! cuma lada ada yg terlebih goreng, cam pahit2 sket rasanya kat ujung2..haha

    BalasPadam
  15. salam pagi kak,
    beli barang basah ke tadi?..tq kak, boleh smpi sini.Tak puas lg makan mango panna cotta ni tauuuu..ari tu smpi selsema sy mengerjakan panna cotta ni, mmg alah ngan benda sejuk2. tp balun je..

    BalasPadam
  16. wah tahan lama dulang tu kan. haritu parents dtg pun borong dulang utk beri kat org. hehe..

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)