my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

YONG TAU FOO

Assalamualaikum semua, sihat tak? kak pb menahan diri dari menulis entry... tangan ni rasa gian nak menaip. Macam tak best pulak buat Wordless Wednesday tu sebab tak dapat menceceh kat blog ni. Malam ni kak pb taknak tunggu esok pos entry, terus publish je.

Yong tau foo ni kak pb buat semalam....huhu...pedas gila lada kering yang kak pb guna tu.....naik terjelir lidah kami. Telinga pun panas, air mata meleleh. Dah lama tak makan yong tau foo sejak pindah Sabah. Bila balik semenanjung, tak sempat juga merasanya sebab banyak sangat makanan lain di dahulukan.

Masa belum kahwin dulu-dulu, emak kak pb pantang betul kalau anak-anak beli makanan style cina ni. Entah kenapa dia tak suka. Jadinya kak pb pun tak berapa sangat nak makan. Cuma bila dah kahwin, orang kata kebebasan tu lebih....bebas nak masak apa, nak makan apa.



Mula asalnya ternampak kat rumah Ijayuji, baru teringat lamanya tak makan bendalah ni. Simpanlah niat di hati, akan ku buat juga. Maka akhirnya, terjadilah......Yong Tau Foo di pondok burok ku ini.....




Kalau beli kat pasar malam semenanjong, wajib ada kuetiow dia tu. Tapi ni kak pb buat sendiri, alah.....ikut resipi laksam je......senang kan? Lain-lain tu main tunjuk je kat supermarket, balik rumah tinggal rebus.
Ika....akak copy paste ye....

SOS YONG TAU FOO
oleh: blog surirumah
Resepi Asal : Minami myresipi
copy: Arah

Bahan-bahan ( 5-6 orang )

  • 10 tangkai cili kering - akak lebihkan juga, terlebih pedas jadinya
  • gula melaka atau kurozato - di sebabkan pedas cili tu, terpaksa lebihkan gula
  • bijan goreng
  • gula(kalau kurang manis)>>Lebih kurang 1/2 sudu besar
  • 1 s.k garam
  • 3 cm belacan>>Belacan ni kita blend sekali dgn lada kering yg dah digoreng td
  • 300 ml air
  • 1 sudu besar minyak
  • 1 1/2 s.b tepung jagung dibancuh dgn 50 ml air>>yg ni terpulang
  • sedikit ajinomoto - tak letak

Cara-cara

  1. Masukkan minyak dalam kuali. Goreng cili kering sehingga garing dengan api yang kecil.
  2. setelah garing, angkat dan blend cili kering dgn sedikit air.
  3. panaskan air bersama gula melaka. Masukkan cili yang telah dikisar tadi dan juga belacan.
  4. setelah mendidih, masukkan bancuhan tepung jagung untuk memekatkan kuah.
  5. masukkan garam, ajinomoto dan gula(jika gula melaka kurang manis).
  6. masukkan bijan goreng dan siap untuk dihidang bersama chikuwa, kanikama dan lain-lain.

 Sekali pun pedas, licin juga kami hirup kuah tu. Siap simpan lebihnya dalam peti sejuk, bila2 nak makan kuahnya dah ada.



Sebenarnya, dalam banyak2 tu, kak pb hanya suka dengan kuetiow, kangkong dan yuki chikuwa (selalu tersebut chihuahua.....huhu...anak bujang tegur, apa la ibu ni....)



nota pb: tengok berita tadi, kenapa la tergamak seorang ibu memukul, menyiksa anak sendiri?


18 ulasan:

  1. nampaj sedaplah sambal tu...

    kak zana... ayu bawa mangkuk kosong nie...
    bolehlah bt sahur esok.. hehehhe

    BalasPadam
  2. kak.. sedapnye.. dah lame x makan yong tau foo.. terliur..

    BalasPadam
  3. hallamak...dah ada yg ni pulakk! kecur lah mcm ni..uhuk3..paprik udang dah buat lauk harini. sedap! sara suka kuahnya. tq ;)

    BalasPadam
  4. dah lama tak buat..pernah buat kuah ikut resepi ni, mmg tak mengecewakan..tp tak pernah snap gambar masa tu..

    BalasPadam
  5. SAlam Kak ZAna huaaa serius tengok terus kecur.. sha memang suka yong tofu cenggini.. susah nak dapat sekarang ni.. wahh ni dah ada resipi sos yang mabeles tu nanti sha nak cuba.. bolehkan.. kan..:))

    BalasPadam
  6. waduh sedapnya tgk YTF akak ni...dah lama tak buat teringin la pula:)

    BalasPadam
  7. Waalaikumussalam Zana. Pagi-pagi hari dah ternampak YTF. Puasalah pulak tu... petang ni tak ada pasar malam. Sabarlah wahai anak tekak... hehehe

    BalasPadam
  8. Salam, kak zana baru saya tau camtu nak buat sos yong tau fu. Saya kalo yong tau fu saya paling suka telur puyuh.

    BalasPadam
  9. saya sefamily mmg minat makanan ni.. kalo gi pasar malam sure beli tapi makanan ni mahal sikit kan.. main ambik2 je sekali bayar terdiam heheheeh nanti leh try buat sendiri tp tak tau wat kuetiow sendiri hehehe

    BalasPadam
  10. sedapnye tgk YTF tu...puashti kan kak bile buat sdri...puas jugak memakannya...boleh berkali2 makankan...sedapnya

    BalasPadam
  11. tolong..tolong....pb..tisu dah habis ni..pastu lupa pulak bawak tuala nk lap ayaq liur...sedapppnya..
    dah lama teringin nk buat..ucu kopipes yer resepi ni...:)

    BalasPadam
  12. Sedapnye kak. Tgh lapa nie. Sos yong tau fu bt sendiri? Mmg sy nak salin resipi nie kak.

    BalasPadam
  13. nk try buat...tp fnf xde stok belacan kat nihon...agak2 jadi ke kalo x letak belacan?

    BalasPadam
  14. Assallamualaikum kak Zana..

    Hihihi.. tersengih2 Naz baca ayat akak bila kata naik terjelir lidah dan telinga pun panas, air mata meleleh.. Naz dok terbayangkan telinga akak kuar asap..heheheh...Tapi kak, kalau Naz yg pedas2 tulah buat menambah bnyk kali...

    Suka gak yong tau foo..

    BalasPadam
  15. @FnF Simple Life:
    Taktau pulak boleh ke kalau takde belacan. Tak kick kot......model utama tu..

    BalasPadam
  16. Selalu M beli je. Pas ni dh ada resepi bleh Cuba wat sdri

    BalasPadam
  17. Selamat berkenalan ..Terima kasih kerana sudi jengok bloq mama yang ado tu...Mama pun suka YTF ni tp tk pernah buat..Selalu beli aja..Kali ni dah ada resepi ni bleh lah mama cuba buat..TQ..

    BalasPadam
  18. suke jugak makan yong tau fu.. tp x tau nak buah kuah dia.. tq.. kongsi resepi.. dan salam perkenalan dr saya...

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)