my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Sup Ikan Merah dan terima kasih Shahriah

Salam sejahtera semua, subuh tadi kita di kejutkan dengan kehilangan pelawak yang di sayangi, Bob Kuman. Al Fatihah untuk arwah dan takziah kepada keluarga beliau. Teringat lawak-lawak beliau yang buat kak pb sakit perut gelak masa di panggong wayang. Kisah yang dia jadi bomoh tu......memang lawak gila. Kini tinggal kenangan......

Ok, nak cepat dan pantas ni.......lauk sup macam ni sesuai untuk orang nak diet. Asyik makan berlemak, bergoreng je sesekali kena tukar channel. Kak pb ikut macam Kak Jee kita tu resipinya sebab selama ni kak pb masak sup ikan tak letak asam keping.

 tabur bawang goreng maggi, tu yang nampak ketul-ketul tu....
chop kejap....


(tak larat mata ni......sambong esok pagi pulak)



SUP IKAN MERAH
oleh: @blog surirumah
copy: kak jee


BAHAN2NYA:

1 ekor ikan merah (+- 1.2kg)
1 labu bawang besar dimayang - yang ni kak pb belah2 je
4 biji bawang putih dihiris
2 inci halia (dihiris halus)
1 kayu manis
1 keping asam keping
1 sudu kecik lada hitam
2 biji kentang (potong empat)
daun bawang untuk hiasan

 CARA MEMBUATNYA:

Tumis bawang, kayu manis dan halia hingga wangi. Masukkan air ikut banyak mana kuah diperlukan. Biarkan mendidih dan masukkan kentang. Reneh hingga kentang separuh empuk. Masukkan ikan yang telah dibersihkan dan dipotong. Biarkan mendidih dan masukkan garam, asam keping, msg dan juga lada hitam. Perlahankan api dan apabila kentang sudah empok dan ikan sudah masak, padamkan api. Ketika menghidang, taburkan dengan daun bawang serta bawang goreng.


Terima kasih kak jee, walaupun dah biasa masak sup ikan tapi kak pb tak pernah letak asam keping dan lada hitam. Berselera hubby makan semalam kerana dia dalam proses diet, katanya dan kononnya.

Ikan merah tu kak pb beli dalam RM12 sekilo. Beli 2 ekor adalah besar tapak tangan hubby setiap seekor. Murah kan?


Gambar blog kak pb memang takde munger2 macam blog orang lain, siap hiasan pinggan mangkok cantik-cantik sebab kak pb takde semua tu. Kak pb dengan hubby memang jenis yang simple orangnya. Walaupun begitu..... bukan bermakna kak pb tak berminat, pasti akan cari juga yang berkenan. Tapi tak perlu yang mahal.

Terlanjur dah update ni, nak share juga AWARD yang di tujukan khas oleh penulis novel si cantik manis ini kepada teman-temannya, termasuk kak pb. Shahriah Abdullah yang fofular ni selalu jengah blog kak pb tapi kak pb segan nak war-warkan kehadiran dia tu. Masa Masterchef dulu selalu tengok gelagat dia yang outspoken, cergas dan tegas orangnya. Kak pb rasa dia ni berjiwa kental sebab tak nampak pun dia nangis masa dalam program tu. Ni bukan nak bodek Sha sebab kak pb dengan Sha pun bukan ada hubungan apa-apa. Ini yang kak pb nampak dalam tv.



Ok Sha, terima kasih banyak kerana hadiahkan Award ni kat geng-geng blogger. Mudah-mudahan persahabatan kita berkekalan hendaknya. Ada peluang dan masa yang sesuai, boleh kita berjumpa. Mana tau........Sha nak jemput datang rumah ke?

Bagi yang belum mengenali beliau (ada ke tak kenal lagi? rasanya Sha lebih popular dari Ezani...muehehe) boleh ke blog dia SHAHRIAH ABDULLAH.

5 ulasan:

  1. kak zana sedapnya sup ikan....sakit2 tekak gini mmg sesuai mkn...

    BalasPadam
  2. peberet Liza ni, sedapnya...mkn pulak ngn sambal belacan...huhhhh

    BalasPadam
  3. Sedapnya sup ikan ni,makan pulak dengan nasi panas2...terangkat.

    BalasPadam
  4. Pasti segerr hirup2 kuahnye..best tu ikan merah..

    BalasPadam
  5. Mmg k.sha fofuler dr ezani coz ada yg asyik konflik ngan dia dlm MCM kan. Hu hu..

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)