my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

BLUEBERRY CHEESE TART, birthday Mizan

Assalammualaikum dan selamat berhari minggu semua.

Minta maaf sangat sebab kak pb tak sempat nak blog walking semalam. Line tenet pun buat hal, hari ni dah tambah quota, barulah ok sikit. Tapi kak pb tak sihat sangat beberapa hari ni. Entah kenapa bahagian belakang tengkok ni sakit benar, orang kata salah bantal? Mungkin kak pb tidur tak beralih dan bantal tinggi kot. Kekadang tengah berteleku atas katil dengan mengadap lappy pun mata boleh terpejam. Sampaikan rahang jadi sengal kerana bertongkat dengan tangan. Kelakar pula bila fikir balik.......mesti korang pun biasa macam tu kan? Tangan pegang remote tv tapi mata pejam......ada tak? Ada tu...

Semalam kak pb pergi partey......party birthday laaa.....anak makcik/pakcik hubby yang bongsu. Buat kat Sutera Harbour (mereka memang ahli kelab tu). Kak pb sampai dah lewat, pukul 2 lebih baru terjengol. Game dah mula dengan badot 3 orang melayan bebudak tu. Sebab lambatnya, kak pb buat cheese tart yang makcik tempah. Alah.....ciput je, 50 pcs, tapi ada selingan yang lain menjadikan lambat keluar rumah.

Kelakar tengok bebudak ni berlimbo rock, aktif betul semuanya. Anak makcik ni sekolah cina jadi majoriti yang datang chinese ler. Rupa dia pun ada sikit2 cina kan?


Cheese tart kali ni kak pb guna resipi dari Ita Masam Manis, yang asalnya dari dapur Azita Zain. Tapi kak pb punya shell tu kurang garing sebab kak pb memang suka macam ni.......hehe....nak cover silap la tu. Takde silapnya, dah bakar macam biasa, cuma mata ni kena tambah power spec kot. Nampak dah kuning masak, rupanya.....tapi kira masak la tu. Fillingnya memang blueberry tapi tak sempat nak buktikan, jadi bayangkan je tau.

Tak sempat keluarkan dari acuan, dah snap gambar. Ni pun yang last bakar, lain-lain dah masuk paper cup dan kotak. Siap untuk di bawa. Kak pb minta izin kongsi di sini ye Ita. Sebelum ni buat juga cheese tart tapi guna resipi lain. Masa tu memang tak reti langsong nak deko bunga2 tu, main tibai je. Cuba tengok kak pb buat dulu, kelakar kan?

Bila dah baca satu persatu Ita punya blog, barulah siuman sikit kak pb punya cheese tart. Bunga pun adalah rupa walaupun kaler main ikut sedap suka suki aku je! Ok la.....walau dah ramai yang tau, kak pb kongsi/copy juga di blog ni untuk simpanan di hari tua kak pb. Aik? muda lagi ke?

BLUEBERRY CHEESE TART 
oleh: blog surirumah
sumber: Azita
copy: Ita Masam Manis 

170gm marjerin atau butter
50gm gula aising
1 biji telur Gred C
290gm tepung gandum
1 sudu kecil esen vanilla
acuan tart 
 
 Pukul marjerin dan gula dengan menggunakan senduk kayu atau spatula. Jangan putar lama sangat.
Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi dengan senduk kayu.
Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
Uli hingga menjadi doh yang lembut. Kuantiti tepung bergantung kepada kelembutan doh.
Untuk mendapatkan doh yang baik masukkan doh dalam plastik bag dan simpan dalam peti ais semalaman.
 

Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tat. Cucuk dengan garfu sebelum dibakar.Bakar pada suhu 170C selama 20 - 25 minit atau sehingga masak.
Crust atau shell ni kita boleh sediakan awal. Simpan dalam bekas kedap udara dan ia tahan lama. Tunggu Crust atau shell benar2 sejuk sebelum kita letakkan filling dan cheese. 
 
untuk filling
250gm cream cheese
50gm gula kastor / gula halus
1 biji telur Saiz B
½ sudu teh esen vanilla / esen lemon

Keluarkan cream cheese 20 ~ 30 minit sebelum digunakan. JANGAN biarkan cream cheese mencapai ke suhu bilik.
Putar cream cheese dan gula hingga berkrim.
Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi.
Ambil sedikit cream cheese tadi dan titikkan sedikit pewarna yg kita suka. Kacau rata sehingga warna bergaul sempurna. Proses untuk melorek dilakukan ketika cheese tadi masih lembut. jangan biarkan cheese terlalu lama nanti dia dah mula mengering dan proses melorek tidak secantik yg kita inginkan.
(bab ni baru belajar, terkial2 melorek dgn pencungkil gigi)
 
 
  1. Dengan menggunakan pencungkil gigi, buat garis kecil2 di bahagian tepi.
  2. Bilangan garis2 kecil tersebut mengikut citarasa sendiri lebih banyak lebih cantik!
  3. Kemudian dengan menggunakan bahagian yang tajam, tarik daripada atas ke bawah  dalam bentuk bulatan untuk mendapatkan bentuk tersebut.
 Bakar selama 5 minit pada suhu 170C. Sentuh cream dengan hujung jari. Jika tidak melekat, maknanya telah masak. Jika tidak, bakar dalam seminit lagi.

Fuhh.....panjang lebar cikgu Ita menulis, susah payah dia buat untuk kita semua. Besar pahala tu Ita, terima kasih banyak dan mudah2an perhubungan kita sesama blogger berkekalan hendaknya dengan memanjangkan resipi ini.

7 ulasan:

  1. Assalamualaikum akak. Terlioq aih M tgk.. M terjah balik blog akak. I follow..........

    BalasPadam
  2. salam kak zana.. dah kira cantik la tat tu...bak mai kat Liza sebalang, malas betul nk buat kulit dia tu, asyik tertangguh jer...hihihihii

    BalasPadam
  3. wah bestnye besday party buat kt sutera harbor tu..mewah gitu..beruntungnya budak tu...hehehe...

    dh ok dh kak tart tu...dr QH yg blum cuba2 lg...hihi

    BalasPadam
  4. petang2 klau dpt mgunyah tart mmg sedap.. bila nk dtg rajin mngentel kulit/shell tart agaknya..

    BalasPadam
  5. happy birthday!! seronoknye bday boy dpt makan homemade cheesetart yg cantik ni :) mesti sedap kan :)

    BalasPadam
  6. boleh try masa raya nnt ni.. haha..

    BalasPadam
  7. Hapy besday Mizan..bestnya dapat mkn sedap2..hehe

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)