my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Nasi Limau Purut, Ayam Goreng Berempah

Asalammualaikum.....khamis dah pun hampir melabuhkan tirai, menjelma jumaat pula. Syukur hari ni kak pb dan suami menjalani puasa sunat dengan tiada halangan atau rintangan. Insyaallah, isnin dan khamis depan akan berterusan puasanya.

Buka puasa tadi kak pb buat nasi limau purut, ayam goreng berempah, sambal udang dan sayur kobis masak air/bening. Jumpa dan berkenan nasi ni masa merayau-rayau blog Asmara Life (hehe....teringat Fazley Yaakob, penyanyi Asmara tu).

Nasi ni lebih kurang macam nasi lemak. Itu sebab kak pb lawankan lauknya dengan sambal tumis udang dan ayam goreng. Hubby tanya, apa pulak nasi warna hijau ni? hehe....komplen je...orang susah payah mencuba, diam-diam je la.


NASI LIMAU PURUT
oleh: @blog surirumah 
By : Chef Zaidah Mohd Noor
Rujukan : Buku masakan Cita Rasa Malaysia 1000 Resepi Unggul
sumber: Nieza

Bahan-bahan,
2 sudu besar margerin
1.5 cm halia  ~ kupas dan hiris
2 ulas bawang putih ~ dihiris

4 ulas bawang merah ~ dihiris

1 batang serai ~ dititik

3 helai daun limau purut
Garam secukup rasa
500 ml air
125 ml pati santan
1 sudu besar stok ayam
2 cawan beras Basmathi ~ di cuci bersih dan toskan airnya
4 titik pewarna hijau
Cara-cara:

1. Panaskan margerin di dalam periuk

2. Tumiskan bahan-bahan hiris hingga wangi

3. Masukkan serai dan daun limau purut, kacau sebentar
4. Apabila dah harum masukkan air, garam, santan, stok ayam dan beras. Kacau sedikit dan biarkan sehingga air nasi kering.
5. Apabila kering, titiskan dengan pewarna hijau. Gaul sebati dan biarkan hingga nasi masak sepenuhnya.
 
Terima kasih banyak tuan punya resipi, kak pb cuma memanjangkan disini sebagai ingatan, halalkan ye.......
 
 
 
AYAM GORENG BEREMPAH 
oleh: blog surirumah
sumber: linapg

Bahan Perap
6 ketul ayam (perasakan dgn garam kunyit)

1 sk serbuk ketumbar

1 sk serbuk jintan manis

1/2 sk serbuk jintan putih

1 sb serbuk kari daging

1 sk paprika
- tak letak
Sedikit oregano - takde dlm simpanan

Minyak



Bahan kisar:

4 ulas bawang merah (kisar)

3 ulas bawang putih (kisar)

3 batang serai(kisar)

6 cm halia (kisar)


Cara:

  1. Gaulkan ayam dengan semua bahan perap kecuali minyak.
  2. Kemudian masukkan bahan kisar.Gaul sebati.
  3. Perap ayam lagi lama lagi sedap.(kak pb perap dari tengahari sampai petang)
  4. Goreng dengan api sederhana.Ayam perap begini senang hangus.Kena pandai kawal api (kak pb goreng dgn api kecil)

11 ulasan:

  1. K.Zana ~ sy on diet..hehe..ye la sngt tu...bak mai ayam goreng tu..nmpk menyelerakan kecerahan ayam tu....hehe...

    BalasPadam
  2. Macam senang jer nak buat nasik ni. Boleh try ni..sebab tak pernah makan.

    BalasPadam
  3. salam Kak Zana..mesti wangi bau nasi tu bau limau purut...sedapnya...

    BalasPadam
  4. Menarik...nasi dia kaler ijau..dapnyer

    BalasPadam
  5. salam dari oman,

    follower yg ke 538 :)

    BalasPadam
  6. memang nmpak mnyelerakan....

    BalasPadam
  7. dapnyer kak... geram tgk ayam goreng tuh! suka beno ayam goreng gitu gitu...

    re: kitaorg pon pelik ngan rambut anak dara tuh.. kitaorg panggey dania trojan sbb rambut dier tumbuh kat tgh.. hahahahaha

    BalasPadam
  8. I love the ayam goreng berempah but never knew how to make it. Tq so much for the recipe and I also adore your unique purut rice.

    BalasPadam
  9. confirm harum semga bak nasinya, sesuai jdengan lauknya tu

    BalasPadam
  10. Sedapkan kak! Saya suka sangat dengan bau harum limau pitut tu. Rasa asli je. Hehe..

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)